Alzheimer hastalığı (AH), merkezi sinir sisteminde bulunan sinir hücreleri (nöron) ve bunları birbirine bağlayan sinir ağlarının (sinapslar) zamanla kaybedilmesi sonucu ortaya çıkan çeşitli hafıza (bellek) işlevlerinin azalmasıyla kendini gösteren ilerleyici bir hastalıktır.

Alzheimer hastalığı için en önemli risk faktörü; yaşlanmadır. Artan yaşla birlikte hastalığın görülme riski artarken özellikle 65 yaş ve sonrasında görülme sıklığı iki kat artar. Yaşlanmanın yanı sıra, ailesel geçiş AH için bir risk faktörüdür. Yani kişinin ailesinde Alzheimer hastalığı geçirmiş bir yakınının olması kişinin diğer insanlara göre bu hastalığa yakalanma riskini artırır. Kişinin genetik yatkınlığının var olması AH için yine bir risk faktörü olarak karşımıza çıkar.

Alzheimer hastalığının en önemli belirtisi; hafıza (bellek) işlevlerinde meydana gelen bozulmaya bağlı olarak ortaya çıkan unutkanlıktır. Örneğin; hasta gün içinde gözlüğünü nereye koyduğunu hatırlamakta zorlanır. Unutkanlık dönemi hasta için üç aşama da görülür. Bunlardan ilki; hastanın isimleri ve adresleri unutmaya başlamasıdır. Hastanın sosyal yaşamı veya iş yaşamı büyük ölçüde etkilenmez. İkinci aşama; hastanın yakın geçmişi unutması ancak daha eski hatıralarını kolaylıkla hatırlayabiliyor olmasıdır. Son evre ise; artık hastanın hafızaya dair hiçbir işlemi doğru bir şekilde kontrol edememesi şeklinde karşımıza çıkar. Hastalığın ilerlemesiyle hasta, günlük yaşam aktivitelerini tek başına yaparken zorlanmaya başlar, bir süre sonra günlük işlerini tek başına yapamaz hale gelir. Bu belirtilerin yanı sıra hastalarda konuşma ve görme problemleri, hareket kayıpları (motor problemler), denge ve koordinasyonda bozulmalar, denge kayıplarına bağlı düşmeler daha da ilerleyen evreler de yutma problemleri gözlenebilmektedir. Ayrıca Alzheimer hastalığına sahip pek çok hastada depresyon, yalnız kalma korkusu, saldırgan davranışlar, uyku bozuklukları, halüsinasyonlar, amaçsız gezme gibi ikincil problemler eşlik etmektedir.

ALZHEİMER TEDAVİSİ

Alzheimer hastalığının tanısı; hastanın yakınmaları, hekim muayenesi ve çeşitli görüntüleme yöntemlerinin değerlendirilmesiyle konmaktadır. Alzheimer hastalığının günümüzde henüz tam tedavisi yoktur. Ancak çeşitli alanların iş birliği halinde çalışmasıyla hastalığın ilerlemesine bağlı olarak ortaya çıkabilecek bozukluklar en aza indirilmeye çalışılır. İlaç tedavisiyle birlikte rehabilitasyon programları hasta tedavisinde etkili olmaktadır. Rehabilitasyon programları özellikle denge kayıpları, hareket güçlüğü, yutma bozuklukları gibi fiziksel problemleri daha baskın olan hastalar başta olmak üzere birçok Alzheimer hastası için planlanabilir. Bunun yanı sıra rehabilitasyon programlarına konuşma rehabilitasyonu da dahil edilerek konuşma alanında, iş ve uğraşı terapileri dahil edilerek de günlük yaşam için gerekli olan aktivitelerin korunması ve hatta geliştirilmesi sağlanabilir. Rehabilitasyon programlarına sadece hastalar değil, hasta ailesi ve/veya hastaya bakım veren kişinin de dahil edilmesi önemlidir. Hastalık süreci içinde karşılaşılabilecek problemler ailelere anlatılmalı gerekli tedbirler alınmalı (denge problemi olan hastalar için yerdeki kayan veya küçük halıların kaldırılması, amaçsız gezme problemi olan hastalar için kapı kilitlerinin tedarik edilmesi vb.), gün içindeki aktiviteler ile sadece rehabilitasyon saatleri içinde kalan bir tedavi değil günün her anında devam eden aktif bir program süreci elde edilmelidir.

“Uzman ekibimiz sizlere yardımcı olabilmek için hazır bekliyor. Sağ alt köşedeki çevrim içi sohbet butonuna tıklayarak bizimle iletişime geçebilirsiniz.”