Vücudumuzdaki yumuşak dokulardan biri olan tendon dokusu, kaslarımızı kemiklerimize bağlayan yapılardır. Kas ile kemik arasında bir köprü görevindedir. Aşil adı verilen tendonumuz da görevi ayak bileğini aşağı yönde hareketlendirmek olan baldır kası ile topuk kemiği arasında bulunan tendonumuzdur.

Aşil tendonu, vücuttaki en büyük tendon olmasına rağmen başta koşma ve zıplama içeren aktiviteler ile ilgilenen kişilerde olmak üzere, en sık zarar gören tendonlardan biridir. Her 1000 kişide 2-3 kişi görülme olasılığı vardır.

Aşil tendinopatisi: Ağrı, ödem, hareket kaybı ile birlikte tanımlanan bir aşırı kullanım yaralanmasıdır. En yaygın semptomları yaygın ağrı, şişlik ve sabah sertliğidir. Erken evrelerde kişi düzenli aktivitelerine devam edebilir. Fakat ilerleyen evrelerde kişinin fiziksel aktivite kapasitesi aşamalı olarak azalmaktadır.

Aşil tendinopatilerine:

• Aşırı yüklenme,
  • Hızlanma ve ani durma yapılan futbol, basketbol, atletizm benzeri sporlar,
  • Yanlış ayakkabı seçimi,
  • Ayaktaki kavis (ark) bozuklukları,
  • Tendondaki esneme (fleksibilite) kaybı,
  • Spor öncesi ısınma ve spor sonrası soğuma, germe çalışmalarının yapılmaması,
  • Uzun süre spora ara vermiş veya bırakmış sporcuların birden yükleme yapması,
  • Aşırı kilo,
  • Genetik yapı,
  • Sert–kaygan zemin gibi birçok faktör sebep olabilir.

Fizik muayenesinde ayak bileğinin eklem hareket açıklığına, tendon bölgesindeki şişliğe, dokunmayla artan hassasiyete ve yürüme esnasındaki bozukluğa bakılır. Kesin tanı MR (Manyetik Rezonans) ve Ultrason ile koyulur.

AŞİL TENDİNOPATİLERİNDE FİZİK TEDAVİ VE REHABİLİTASYON

Aşil tendinopati tedavisinde ilk hedef iltihaplanmanın neden olduğu ağrı ve şişliği azaltmaktır. Bunun içinde hastalığın ilk zamanlarında hastaya uygun ilaçlar, buz ve bandaj tedavileri uygulanır. Yapılan buz tedavisi iltihaplanmanın ilk zamanlarında oluşan şişi azaltarak hastanın bir miktar rahatlamasını sağlayacaktır. İlk dönemlerde yapılan bandaj uygulaması iltihaplanan tendonun iş yükünü azaltıp, dinlenmesini sağlayıp tedavinin olumlu ilerlemesine fırsat tanımış olacaktır.

Ayrıca hastaya tedavi süresince dinlenmesi, yaşam koşulları bu duruma uygun değilse de hareketlerini azaltması ve koşma gibi etkinliklerden uzak durması uyarısı yapılmalıdır.

Tedavinin en önemli aşamasını oluşturan birçok çalışmayla da başarısı gösterilmiş olan aşil tendinopatisine özgü Alfredson egzersiz programının hastaya uygulanması da tedaviden alınacak başarılı sonuçları arttırmaktadır. Programa kuvvetlendirme ve germe egzersizleri eklenir. Tüm hastaları başka tedavi seçeneklerine yönlendirmeden önce en az 3 aylık egzersiz programı önerilir.

Ek olarak yapılan ayak ortezi, ultrason, masaj, elektroterapi, enjeksiyon (PRP, kortikosteroid,oksijen), şok dalga tedavisi, düşük enerjili lazer terapisi (LLLT)   gibi uygulamalarda hastanın şikayetlerinde azalma sağlayacaktır.

Yapılan fizik tedavi ve egzersizlere rağmen iyileşemeyen hastalarda ise son çare olarak ameliyat yapılmaktadır. Dışarıdan müdahale ederek iyileşmenin başlaması ve hızlanması hedeflenmektedir. Bu seçeneklerin hiçbiri egzersiz tedavisi kadar etkili değildir.