Biseps Tendinopati Nedir?

Biseps (pazu kası), 2 başlı olup ön kolumuzun en güçlü bükücü kaslarındandır ve bu kasın uzun başının tendonu omzumuzun önünde bulunan bisipital oluktan geçerek kürek kemiğimize yapışır. Bu tendonun ve tendon kılıfının bisipital oluk içerisinde sürekli sürtünmeye uğraması yapıda bozulmalara sebep olur. Bozulmalar uzun süre devam ettiğinde tendonda uzama meydana gelir, daha da ileri aşamada yırtıklar ve kopmalar olabilir.

Tendinopati, tendonun aşırı kullanmaya, zorlanmaya ya da travmaya bağlı olarak yaralanması anlamına gelmektedir. Yaralanma sonucunda şişlik, hassasiyet ve hareket kayıpları meydana gelir. Tendinopatide özellikle omzun önünde ağrı ve hassasiyetle karşılaşılır.

Yaş bizim için önemli bir risk faktörüdür. Çünkü bildiğiniz gibi belli bir yaştan sonra vücut bazı etkenlerden daha kolay etkilenir, tendon yapısında incelmeler olur ve kuvvet kayıpları ortaya çıkar. Bu durum yaralanma riskini arttırabilir. Özellikle otuzlu yaşlardan sonra tendinopatiye yakalanma riskimiz oldukça fazladır.

Yaptığımız meslek ve spor da oldukça önemli bir etkendir.

Omzumuzun ön tarafında bulunan bisipital oluğa bir travma aldıysak da muhtemelen artık omzumuzda kaçınılmaz bir ağrı oluşacaktır. Bunun sebebi alınan travma sonucu kaslarımızın ve tendonlarımızın etrafındaki yumuşak dokularda şişme meydana gelmesi ve oluğun sıkışmasıdır.

Sıkışma (impingement) sendromumuz varsa da dikkatli olmamız gerekir. Çünkü bu sendromlar (tendinit, kopmalar, yırtıklar) eklemlerimiz içinde yaralanmaya sebep olurlar ve biseps kasımızın tendon kılıfı bu oluktan geçerken oluşan yaralanmadan etkilenebilir.

Omzumuzdaki kas zayıflığı ve kuvvet orantısızlığı da sebepler arasındadır.

Diğer sebepler arasında yetersiz esneklik, anatomik bozukluk, yanlış antrenman ve sistemik hastalıklar (romatoid artrit gibi) sayılabilir.

Biseps Tendinopati Belirtileri Nelerdir?

Omuzda ve üst kolda ağrı ve hassasiyet varsa (özellikle gece ağrısı),

Kollar yukarı kaldırıldığında veya döndürdüğünüzde ağrı oluşuyorsa,

Omuzda genel bir zayıflık-güçsüzlük varsa,

Omuz hareketlerinizin aralığında daralma varsa,

Bir hareketi tam yapamıyorsanız,

Omzunuzda hareket esnasında sürtünme hissi oluşuyorsa bu durum ciddiye almalıdır.

Yukarıda saydığımız belirtilerden şüpheleniyorsanız derhal bir uzmana başvurun. Çünkü bu durumun ilerlemesi demek daha uzun bir tedavi ve rehabilitasyon süreci demektir. Uzmana daha önce deneyimlediğiniz omuz ağrınız olup olmadığından, ağrının ne zamanlarda ne şiddette ortaya çıktığından, ameliyat geçmişinizden, kullandığınız ilaçlardan bahsetmeniz gerekir. Gerekli soruları sorduktan sonra uzman bir fiziksel muayene yapacaktır. Omuz ekleminizin hareket açıklığını ve omuz çevresi kaslarınızın kuvvetini kontrol edecektir ve gerekli görürse farklı bir takım özel test de yapabilir. Ayırıcı tanı için görüntüleme yöntemleri kullanılmaktadır. Özellikle MR ve ultrason yumuşak dokuları değerlendirmek için kullanılan değerli bir yöntemdir.

Biseps Tendinopatisinin Cerrahi Dışı Tedavisi

İlk olarak omuz ağrısına sebep olan etken tespit edilir ve ortadan kaldırılmaya çalışılır. Bu tedavinin ilk ve en önemli basamağıdır.

İstirahat demek o omzu asla kullanmamak, yok saymak anlamına gelmez. Ağrı olan omzu korumak gerekir, ağrının ortaya çıktığı aktivitelerden uzak durmak, hareketlere dikkat etmek, ilk başlardaki akut ağrıda da omuz askısıyla bir müddet dinlendirmek gerekebilir. Vücudumuzu dinlememiz gerek, o size hangi hareketi ne kadar yapacağınıza izin verdiğini gösterecektir. Dikkatli olmalı, omzunuza iyi bakmalısınız.

Ağrı ve şişliği kontrol etmek amacıyla buz kompres yapılabilir. Ağrının yoğun olduğu bölgeye, 10’ar dakikadan günde 3-4 kez olmak şartıyla, ıslak bir havluya sarılmış buz ya da buz paketleri uygulanabilir. Burada dikkat edilmesi gereken şey buzun doğrudan tene temas etmesini engellemek olmalıdır. Buzla ten arasına mutlaka kağıt havlu veya el havlusu gibi bir materyal konmalıdır!

Biseps tendinopatisinde ilaç tedavisine de başvurulabilir. Genellikle ağrı ve inflamasyon için non-steroid antiinflamatuar (NSAID) ve analjezikler (ağrı kesici) tercih edilir. Deriye direk uygulanabilen lokal anestezikler ya da enjeksiyon kullanılabilir. İnflamasyonu azaltmak amacıyla steroid enjeksiyonu ya da botulinum toksin enjeksiyonu (botoks) yapılabilir. Bu sayılan tedavilerin hepsi doktor talebi ve reçetesi olmadan uygulanmaz!

Biseps Tendinopatisinde fizyoterapi, cerrahi tercih edilmediğinde ya da tercih edilirse de operasyon öncesinde ve sonrasında olmazsa olmaz bir tedavi yöntemidir. Bu tip yaralanmalarda fizyoterapinin birçok amacı vardır, ilk amacı ağrı protokolü uygulayarak ağrının ortadan kaldırılmasıdır. Normal hareketini kaybeden eklemleri eski hareket açıklığına kavuşturmak, kuvvetini kaybeden kasları kuvvetlendirmek ve egzersiz programı çizmek, tekrar yaralanma riskini en aza indirmek için eğitimin verilmesi, modifikasyonların yapılması da en önemli amaçları arasındadır. Egzersiz programının yeterli olması ve hastanın doğru şiddette doğru şekilde uygulaması can alıcı noktadır. Fizyoterapistiniz sizin ağrıyan dokularınızı ve kuvvetlendirmeniz gereken kasları bilir, ona göre bir program hazırlar. İyileşmek için tedavi programına sadık olmak size kalmıştır.

Biseps Tendinopati Cerrahisi

Yukarıda saydığımız konservatif (cerrahi dışı) tedavilerden 4-6 ay boyunca istediğimiz sonuçları alamazsak cerrahiye başvurmak gerekebilir. İlk olarak artroskopik cerrahi tercih edilebilir. Omuz ekleminin içine girilerek kamera yardımıyla eklemin içi kontrol edilir. Tendinopati dışında başka bir patoloji olup olmadığı kontrol edilir, var ise tedaviye eklenebilir.

Diğer müdaheleler arasında;

Primer Tamir: Genelde kasın kemiğe yapışma yerinde oluşan mikro yırtıklarda artroskopik olarak yapılan tamir işlemidir.

Tenodez: Daha büyük yırtık veya yapısı bozulmuş biseps yapışma yeri değiştirilir. Olduğu yerden alınıp kolda başka bir kemik yüzeyine adapte edilir.

Tenotomi: Yaşlı bireylerde ve yapısında bozulma oranı ciddi miktarda olanlarda tenodez cerrahisi yapılamıyorsa, tendon yapışma yerinden kesilir ve serbest bir hale getirilip bırakılır.

Uzun süreli ve tekrarlayıcı baş üzeri aktivitelerden sakınmalıyız. Bedenimizi dinlemeli ve onu zorlamamalıyız.  Ağrı hissettiğimizde ya da yukarıda saydığımız belirtilerden birinden şüpheleniyorsak derhal bir uzmana başvurmalıyız.

Uzman ekibimiz sizlere yardımcı olabilmek için hazır bekliyor. Sağ alt köşedeki çevrim içi sohbet butonuna tıklayarak bizimle iletişime geçebilirsiniz.