Bel Fıtığı

Omurgamız birbiri üzerine konumlanmış birçok kemikten oluşmuştur. Günlük yaşamda hareketleri oldukça esnek ve sorunsuz şekilde yapabilmemiz ise omur kemikleri arasında bulunan yastıkçıklar sayesinde gerçekleşmektedir. Bu yastıkçıklar daire şeklindedir ve orta kısmında jel şeklinde bir sıvıdan çevresinde ise jel tabakayı çevreleyip koruyan bir lif tabakadan meydana gelmiştir. Yaşın ilerlemesiyle birlikte jel kısım sıvı özelliğini kaybetmeye başlar ve bir süre sonra görevini tam olarak yerine getiremeyecek hale gelir. Bunun sonucunda omurlar üzerine binen yüklere bağlı olarak yastıkçıklar yavaş yavaş omurlar arasındaki yerini kaybetmeye, bulunduğu bölgeden taşmaya başlar ve yer değiştirirler. Bu durum fıtık olarak adlandırılır.

Bel fıtığı sıklıkla omurganın en hareketli kısmı olan L4-L5 ve L5-S1 olarak adlandırılan kısımlarında ortaya çıkar. En sık görülme yaşı 40-60 yaş civarıdır.

Yastıkçıklar bulundukları bölgeden başka bir bölgeye yer değiştirdiklerinde ağrı oluşturabildikleri gibi çevrede bulunan sinirler üzerine de bası oluşturarak bastığı sinirin etki alanına göre değişen uyluk ön yüzü, bacak arka kısmından topuğa kadar devam eden ağrı, karıncalanma, uyuşma ve ayakta güç kaybı tarzında belirtilerle de kendini gösterebilir.

BEL FITIĞININ NEDENLERİ:

-İlerleyen yaş
-Aşırı Kilo
-Karın ve bel kaslarının zayıf olması
-Gün içinde omurlara yük bindiren hareketlerin tekrarlı olarak yapılması
-Öksürme hapşırma gibi ani hareketler
-Ağır yük kaldırma
-Düzenli egzersiz alışkanlığının olmaması

BEL FITIĞINDA TEDAVİ YÖNTEMLERİ:

Bel fıtığı ameliyat yöntemi ve ameliyat dışı yöntemler olmak üzere iki şekilde tedavi edilebilir. Bel fıtıklarının %90’lık bir kısmı ameliyata ihtiyaç duyulmaksızın tedavi edilir. Ameliyat; bacaklar da çok belirgin güç kaybı, mesane-bağırsak kontrolünün kaybedilmesi, kasık ve cinsel bölgede hissizlik gibi çok ciddi durumlarda tercih edilmektedir. Her ameliyatta olduğu gibi bel fıtığı ameliyatı da riskler içerdiği için bu gibi durumlar dışında hekim ameliyat dışı yöntemleri tercih eder.

BEL FITIĞI AMELİYAT DIŞI TEDAVİ YÖNTEMLERİ:

Ameliyat dışı yöntemlerin başında ilaç tedavisi ve fizik tedavi gelir. Bel fıtığı yalnızca ilaç tedavisi ile iyileşebilecek bir problem değildir, ayak kaslarında güçsüzlük ve uyuşma sadece ilaçla çözülebilecek bir durum değildir. İlaç tedavisi ilk aşamalarda hasta konforunu artıracağı için fizik tedaviyle kombine şekilde kullanılır. Fizik tedavi sürecinde ilk aşama bel ağrısıyla mücadele ederken hasta eğitimi ve hastanın kısa süreli istirahatinin (3-4 gün) sağlanması ile başlar. Ağrı ve kas spazmını azaltmak için insan vücuduna zarar vermeyen elektrik akımları, sıcak soğuk uygulamalar, ultrason gibi pek çok fizik tedavi uygulaması yapılabilir. Ağrı ve kas spazmının azalmasının ardından özellikle karın kasları, bel kasları, kalça ve uyluk arka grup kaslarının ağrı oluşturmadan ya da ağrıyı daha da artırmadan esnetilmesi ve kuvvetlendirilmesi şeklinde kişiye özel olarak oluşturulmuş bir egzersiz programıyla devam eder. Yine bu dönemde hastalar gün içindeki hareketlerin sınırlanarak ağrı oluşumunun azaltılması ve hareketlerin desteklemesini sağlamak için belirlenen süreler içerisinde bel korseleri kullanabilirler. Bel ağrısı için fizyoterapistin vereceği egzersizler altın değerindedir, lütfen bel fıtığı çektirme işlemi yaptığını, bel fıtığı bandı sattığını iddaa edenlerden, her bel ağrısı yaşamış kendini uzman zanneden, size bilip bilmeden yüzme yap fıtığın geçer diye tavsiyede bulunanlardan canınızı uzak tutun. Her müdahele, her egzersiz kişiye özeldir, kendinizi herkesle bir tutmayın.

Hastaların mevcut süreç içinde eğitilmeleri oldukça önemlidir. Hastanın ilk olarak ağrı oluşturan ya da oluşturabilecek aktivitelerden uzak kalması konusunda uyarılması gerekir. Hastalar gün içinde aktif kalmaları konusunda bilgilendirilmelidir. Gün içinde ofis veya ev ortamında yapılabilecek egzersizler hastalara reçete edilebilir. Uygun değişiklikler de yapıldığı takdirde bel fıtığı geçmez mi korkusu yaşamanıza gerek kalmaz.

BEL FITIĞI CERRAHİSİ

Lomber diskektomi, alt omurgadaki fıtığı veya dejeneratif diski çıkarmak için yapılan bir cerrahidir. Fiziksel terapi veya ilaçlar bacak veya sırt ağrısını hafifletemiyorsa veya bacaklarınızdaki zayıflık veya his kaybı gibi sinir hasarı belirtileri varsa, diskektomi (diski çıkarma) önerilebilir. Ameliyat açık veya minimal invaziv bir teknikte yapılabilir.

Bel bölgesinde fıtıklaşmış disk örneği:

Fıtık Ameliyatı Kimlere Yapılır?

Aşağıdaki durumlarda fıtık ameliyatı önerilebilir.

• Fıtıklaşmış bir disk gösteren tanısal testler (MRG , BT , miyelogram),
  • Bacağınızda veya ayağınızda ciddi ağrı, zayıflık veya uyuşukluk,
  • Fizik tedavi veya ilaç tedavisi ile düzelmemiş semptomlar,
  • Bacak güçsüzlüğü, genital bölgede his kaybı ve mesane veya barsak kontrolünün kaybı gibi durumlarda bel fıtığı ameliyatı önerilebilir.

Bel Fıtığında Cerrahi Karar

Fıtık disklerin çoğu birkaç ay fizik tedavinin ardından iyileşir. Doktorunuz tedavi seçenekleri önerebilir. Ancak ameliyatın sizin için uygun olup olmadığına sadece siz karar verebilirsiniz.

Kararınızı vermeden önce tüm riskleri ve yararları göz önünde bulundurduğunuzdan emin olun. Fıtık problemleri olan kişilerin sadece %10’unda 6 haftalık fizik tedaviden sonra ameliyat düşünmek için yeterli ağrı vardır.

Prosedürü Kim Uygular?

Bir beyin cerrahı veya ortopedi cerrahı omurga ameliyatı yapabilir. Birçok omurga cerrahı, karmaşık omurga cerrahisinde uzmanlık eğitimi almışlardır.

Bel Fıtık Ameliyatından Önce Ne Olur?

Ameliyattan birkaç gün önce ameliyat öncesi testler (örneğin, kan testi, elektrokardiyogram, göğüs röntgeni) yapılır.  Cerrahın tıbbi geçmişinizi bilmesi için (alerji, ilaç/vitamin, kanama geçmişi, anestezi reaksiyonları, önceki ameliyatlar) onay ve diğer formları imzalarsınız.

Ameliyattan 1 hafta önce sigara içmeyi ve alkol almayı bırakın. Çünkü bu faaliyetler kanamalara neden olabilir. Ameliyattan önceki gece yeme ve içmeyi bırakmalısınız.

Fıtık ameliyatınızın başarısını sağlamak için yapabileceğiniz en önemli şey sigarayı bırakmaktır. Buna nargile, puro, pipo, çiğneme tütünü dahildir. Nikotin kemik büyümesini önler ve kaynamayı geciktirir. Sigara içmek ayrıca kan dolaşımını azaltır, bu da yaranın iyileşmesini yavaşlatır ve enfeksiyon riskini arttırır.

Fıtık Ameliyat Sabahı:

• Anti bakteriyel sabun kullanarak duş alın. Yeni yıkanmış bol kıyafetler giyin.
  • Rahat ayakkabılar giyin.
  • Ameliyat sabahı almanız gereken ilaç var ise az su ile ilaçlarınızı için.
  • İlaçlara veya yiyeceklere alerjiniz var ise bir listesini getirin.

Gerekli evrakları ve işlem öncesi çalışmalarını tamamlamak için planlanan ameliyat sürenizden 2 saat önce hastaneye gelin. Bir anestezi uzmanı sizinle konuşacak ve anestezinin etkilerini ve risklerini açıklayacaktır.

Bel Fıtık Ameliyatı Sırasında Neler Olur?

İşlemin beş adımı vardır. Operasyon genellikle 1 ila 2 saat sürer.

Adım1: Hasta hazırlanır. Anestezi yapılır.  İnsizyonun yapılacağı alan temizlenir ve hazırlanır.

Adım2: Bir kesi yapılır. Açık diskektomide, bel bölgenizin ortasından etkilenen omurların üzerinden cilt kesisi yapılır kesinin uzunluğu, kaç tane bölgede fıtık operasyonu gerçekleştirileceğine bağlıdır.

bel fıtık ameliyatı

Adım 3: Omurunu ortaya çıkarmak için sırt kasları bir tarafa çekilir. Omurun yerinin doğrulanması için bir röntgen çekilir. Spinal sinirin üstünde ve altında omur kemiği matkap benzeri çeşitli aletler ile oyulur.

bel fıtık ameliyatı

Adım4: Diski çıkarma işlemidir. Cerrah fıtıklaşmış diski bulmak için cerrahi bir mikroskoptan bakar. Spinal sinir köküne basıyı kaldırmak için diskin tamamını veya bir bölümünü çıkarır. Disk dışında sinir köküne bası yapan kemik parçaları da çıkartılır.bel fıtık ameliyatı

Gerekli duyulur ise vücudunuzdan alınan bir kemik parçasını çıkarılan disk bölgesine yerleştirerek vidalama işlemi uygulanabilir.

Adım5: İnsizyonu kapatma işlemidir. Kas ve cilt kesisi dikiş veya zımbalarla birlikte kapatılır. Dikiş bandı dikiş boyunca yerleştirilir.

Fıtık Ameliyatından Sonra Neler Olur?

Ameliyat sonrası iyileşme alanında uyanacaksınız. Kan basıncı, kalp atış hızı ve solunum izlenecektir. Herhangi bir acı çekiyorsanız giderilecektir. Uyandıktan sonra, aktivite seviyenizi normal bir odaya taşınacaksınız. Hastaların çoğu birkaç gün içinde taburcu olur.

• Cerrahınızın önerdiği şekilde ağrı kesici ilaçlar alın. Narkotik ilaçlar bağımlılık yapabilir ve sınırlı bir süre için kullanılır.
  • Narkotik ilaçlar ayrıca kabızlığa neden olabilir. Bolca su için ve lifli yiyecekler yiyin.
  • Cerrah önerirse buz uygulamasını yapın.

Fıtık Ameliyatı Sonrası Kısıtlamalar.

• Önümüzdeki 2 hafta boyunca sırtınızı bükmek doğru değildir.
  • Ameliyattan sonra 2 hafta boyunca 5 kilo ağırlığındaki herhangi bir şeyi kaldırmayın.
  • Önümüzdeki 2 hafta boyunca bahçede çalışmak, ev işleri ve cinsel ilişki dahil olmak üzere yorucu bir aktivite yapmak doğru değildir.
  • Ameliyattan sonra cerrahınızla konuşana kadar araç sürmeyin.
  • Ameliyattan sonra ya da narkotik ilaç kullanırken 2 hafta boyunca alkol almayınız.
  • Sigara içmek iyileşmeyi geciktirir ve kemik büyümesini engeller.

Fıtık Ameliyatı Sonrası Yapılabilecek Aktiviteler.

• İlk birkaç gün için günlük aktivitelerle (örneğin giyinme, banyo yapma) yardıma ihtiyacınız olabilir. Yorgunluk yaygındır.
  • Her 3-4 saatte bir 5-10 dakika yürüyün.

Fıtık Ameliyatı İnsizyon(Kesi) Bakımı:

• Enfeksiyonu önlemek için insizyonunuzu temizlemeden önce ve sonra ellerinizi iyice yıkayın.
  • Kesi üzerine herhangi bir losyon veya merhem sürmeyin.
  • Kesiden bir miktar akıntı normaldir. Cerrahınıza çok miktarda akıntı kötü kokulu akıntı veya sarı veya yeşil olan akıntı bildirilmelidir.
  • Takip randevunuzda zımbalar, steri şeritler ve dikişler çıkarılacaktır.

Hangi durumda doktorunuza başvuracaksınız?

• Baldırda şişlik ve hassasiyet.
  • Bacaklarda karıncalanma veya uyuşma veya kasık bölgesinde uyuşma.
  • Yüksek ateş durumunda doktorunuza başvurun.

“Uzman ekibimiz size yardım edebilmek için hazır bekliyor. Sağ alt köşedeki konuşma butonuna tıklayarak bizimle iletişime geçebilirsiniz.”