Boyun Fıtığı

Boyun ağrısı toplumda çok yaygın görülen bir sağlık problemidir. Yaşam boyu görülme oranı %14,2 ila %71 arasında değişmektedir. Boyun ağrısında bulgular kişilerin %50-85’inde 1-5 yıllık dönemde tekrar eder.

Boyun fıtığı sıklıkla baş ağrısı ve omuz kuşağı ağrıları, servikal (boyun) ve üst torasik (karın ve göğüs) kasların spazmı (kasılması) ile birliktedir. Günlük yaşam aktivitelerindeki fiziksel stresler, postürün (vücudun duruş şekli) hareketsiz kalması ve uyku alışkanlıkları önemli etmenlerdir. Yüksek veya alçak yastık kullanımı, yüzükoyun yatış pozisyonları, başın öne eğimi boyun ağrılarını ve boyun fıtığını tetikler. Baş dönmesi, kulak çınlaması, bulantı, konsatrasyon bozukluğu, kol ve el kaslarında zayıflama sonucu güçsüzlük hissi, kollarda ve ellerde uyuşma boyun fıtığının klinik bulgularıdır.

Boyun fıtığı ile ilişkili değiştirilemeyen en önemli risk faktörleri; ilerlemiş yaş, cinsiyet ve genetik faktörlerdir. Kadınlarda erkeklere göre boyun ağrısı görülme olasılığı daha yüksektir. Diğer risk faktörleri arasında daha önce geçirilmiş boyun ağrısı, bel ağrısı, psikolojik faktörler, sigara içmek, düşük seviyede fiziksel aktivite, obezite, mesleki şartlar sayılabilir.

Değerlendirme

Ağrıyı başlatan ve artıran nedenler, ağrını lokalizasyonu (yerleşim yeri), ortaya çıkardığı zaman dilimi, şiddeti ve tipi belirlenmelidir. Baş boyun hareketleri, postür ve genel hareketler, yumuşak dokudaki spazm (kasılma), boyun ve üst torasik bölgedeki (karın ve göğüs bölgesi) ağrılı noktalar değerlendirilir.

Boyun Fıtığı Fizik Tedavi ve Rehabilitasyonu

Fizik tedavi ve rehabilitasyon uygulamalarında tedavi planlaması yaparken; hastanın genel sağlık durumu, hastalığın akut (erken dönem) ya da kronik (hastalığın 4 haftadan uzun süre devam etmesi) oluşu, hastanın tedaviden beklentileri göz önünde bulundurulur.

Fizyoterapide Temel Prensipler: Ağrının azaltılması, kas boyun uzunluğunun ve kuvvet dengesinin sağlanması, kuvvet ve fonksiyonun düzeltilmesi, boyun hareketlerini onarılması, postüral eğitim.

Postüral modifikasyonlar (vücudun yatarken, otururken ve ayaktayken ki duruşunun düzenlenmesi) tedavinin en önemli parçasıdır. Öne yuvarlanmış omuzun ve düzleşmiş boyun omurlarının uygun hareket ve tekniklerle düzeltilmesi, omuzda çanta kullanma alışkanlığının giderilmesi, uyurken boyun altında küçük bir yastık kullanımı ile baş ve boyun düzgünlüğünün sağlanması, sırt üstü veya yan yatış pozisyonu yüzükoyun pozisyona tercih edilmesi boyun problemlerinin giderilmesinde etkin yöntemlerdir. Uzun süre telefon kullanımından kaçınılmalı, bilgisayar karşısında veya televizyon karşısında geçirilen zaman değiştirilmelidir. Boyun bölgesini zorlayacak aktivitelerden kaçınılmalı, ağır yük ve eşya taşınmamalıdır. Belli bir zaman içinde olsa iş ortamı içerisinde ya da günlük yaşam aktivitelerinde değişiklikler yapılmalıdır.

Boyun fıtığı ve/veya mekanik boyun arızaları sonrası yaşanan boyun ve çevre ağrılar, yaşam kalitesini bozar ve kişiyi hareketsiz kılarak daha büyük fiziksel ve duygusal problemlere yol açar. Erken teşhis ve tedavi bu sorunların çözülmesi için çok önemlidir. Medikal ve cerrahi tedavilerin yanı sıra fizik tedavinin ağrıları ve sorunlu alanları tedavi etmekte etkinliği kanıtlanmıştır. Fizik tedavi uygulamalarının herhangi bir yan etkisi olmadığı için medikal ve cerrahi girişimden önce mutlaka denenmelidir. Çünkü boyun fıtığı  kullandığınız yanlış yastıktan, stresli hayatınızdan veya yanlış yatıştan kaynaklanıyor olabilir. Bir fizyoterapistin gözlemi ve değerlendirmesiyle yaşam tarzınızı değiştirmek, doğru yastık seçimi veya düzgün yatış şekli sizi ameliyattan kurtarabilir. Alanında uzmanlaşmış fizyoterapistler, farklı türdeki fizik tedavi ajanlarının yardımı ve ortopedik manuel terapi teknikleriyle (elle uygulanan tedavi teknikleri) boyun fıtığı ve çeşitli sebeplere bağlı boyun kökenli ağrıları giderebilmektedir.

Ayrıca boyun ağrısı için klinik masajla kaslarınızı gevşetip, çeşitli egzersizlerle kuvvetlendirerek tekrar ağrı yaşamanızı önlemeye çalışırlar. Bir doktora ya da fizyoterapiste görünmeden kendi kendinizin teşhisini koyup tedavi etmeye çalışmayın. Örneğin kol uyuşması boyun fıtığının belirtilerinden biridir ancak tek sebebi değildir. Ya da boyun fıtığı tedavisi için boyunluk takmak/ ısı bandı kullanmak oldukça yanlıştır. Eğer boyun fıtığınız varsa ameliyat öncesi de sonrası da bir fizyoterapiste görünmenizde fayda vardır.

Evde Fizik Tedavi İçin Bilgi ve Randevu

Boyun Fıtığı Cerrahi Yöntemleri

Boyun fıtığı sonucu oluşan problemler ilerlediğinde veya fizik tedavi ile düzelmediğinde, fıtık ameliyatı uygulanabilir.

Cerrah ameliyat yapmayı düşünürken hastanın yaşı, problemin ne kadar süredir var olduğu, önceki boyun ameliyatları ve beklenen sonuçlar gibi faktörler göz önünde bulundurur.

Boyun fıtığı cerrahisinde en yaygın yaklaşım anteriordur (boynun önü).  Stenoz (kanal darlığı) gibi diğer durumlarda dekompresyona (basınç gidermek) ihtiyaç duyulursa posterior (boynun arkasından) bir yaklaşım uygulanabilir.

Ameliyattan önce ne olur?

Ameliyattan birkaç gün önce ameliyat öncesi testler (örneğin, kan testi, elektrokardiyogram, göğüs röntgeni) yapılır.  Cerrahın tıbbi geçmişinizi bilmesi için (alerji, ilaç / vitamin, kanama geçmişi, anestezi reaksiyonları, önceki ameliyatlar) onay ve diğer formları imzalarsınız.

Ameliyattan 1 hafta önce sigara içmeyi ve alkol almayı bırakın. Çünkü bu faaliyetler kanamalara neden olabilir. Ameliyattan önceki gece yeme ve içmeyi bırakmalısınız.

Fıtık ameliyatınızın başarısını sağlamak için yapabileceğiniz en önemli şey sigarayı bırakmaktır. Buna nargile, puro, pipo, çiğneme tütünü dahildir. Nikotin kemik büyümesini önler ve kaynamayı geciktirir. Sigara içmek ayrıca kan dolaşımını azaltır, bu da yaranın iyileşmesini yavaşlatır ve enfeksiyon riskini arttırır.

Ameliyat sabahı:

• Anti bakteriyel sabun kullanarak duş alın. Yeni yıkanmış bol kıyafetler giyin.
  • Rahat ayakkabılar giyin.
  • Ameliyat sabahı almanız gereken ilaç var ise az su ile ilaçlarınızı için.
  • İlaçlara veya yiyeceklere alerjiniz var ise bir listesini getirin.

Gerekli evrakları ve işlem öncesi çalışmalarını tamamlamak için planlanan ameliyat sürenizden 2 saat önce hastaneye gelin. Bir anestezi uzmanı sizinle konuşacak ve anestezinin etkilerini ve risklerini açıklayacaktır.

Ameliyat için Ücretsiz Doktor Başvurusu

Ameliyat sırasında ne olur?

1. Adım:

Hasta hazırlanır: Ameliyat masasında sırtüstü yatarsınız ve anestezi yapılır. Uykuya daldıktan sonra boyun bölgeniz temizlenir ve hazırlanır. Eğer füzyon (kaynama) yöntemi kullanılacaksa kalça kemiğinizden alınacağı için o bölgede temizlenir ve hazırlanır.

2. Adım:

Boynunuzun sağ veya sol tarafından 3-4 santimetrelik bir cilt insizyonu (kesisi) yapılır. Cerrah, boynunuzdaki kasları trakeayı (nefes borusunu), yemek borusunu ve damarları kenara çekerek omurgaya bir tünel yapar. Son olarak, omurganın önünü destekleyen kaslar kaldırılır ve kenara çekilir, böylece cerrah omurları ve diskleri net bir şekilde görebilir.

3.Adım:

Floroskop yardımıyla (özel bir röntgen), cerrah etkilenen omurun ve diskin yerini belirler.

4.Adım:
Hasarlı diskin dış duvarı kesilir. Cerrah küçük kavrama araçlarını kullanarak diskin yaklaşık 2 / 3’ünü çıkarır ve diskin geri kalanını çıkarmak için cerrahi bir mikroskoptan yardım alır. Sinir basısı yapan disk parçaları çıkarılır.

5.Adım:
Sinir köküne baskı yapan kemik parçaları çıkarılır.  Sinirin içinden çıktığı kanallar bir matkapla genişletilir. (Sinir basısının azaltılma işlemi)

6. Adım:

Kalça kemiğinden alınan kemik parçası iki omur arasına koyulur.

7. Adım:

Konulan kemik parçasını sabitlemek için metal plaka ve vida ile sabitlenir. Cilt dikilir.

Yapılan bu ameliyat sonucunda boyun hareketlerinde bir azalma söz konusu olacaktır. Bu yöntem dışında boyun hareketlerinin daha az kısıtlanacağı başka bir yöntem ise hasarlı diski çıkararak yerine yapay bir disk koymak ancak bu uygulama her hastaya yapılamamaktadır. Doktor hastaya uygun görürse yapılır.

Yapay Disk (üst resim)

Ameliyattan sonra ne olur?

İyileşme alanında uyanacaksınız. Kan basıncı, kalp atış hızı ve solunum izlenecektir. Daha sonra odanıza geçeceksiniz. Kalçanızdan kemik alındıysa kalçanızda boyun kesiğinden daha fazla rahatsızlık hissedebilirsiniz. Eğer bir problem yoksa 1 gün içinde evinize gidebilirsiniz.

• Ameliyattan sonra ağrı narkotik ilaçla tedavi edilir. Narkotik haplar bağımlılık yaptıkları için sınırlı bir süre (2 ila 4 hafta) kullanılmaktadır. Düzenli kullanımları kabızlığa neden olabileceğinden, bol su için ve yüksek lifli yiyecekler yiyin.
  • Ses kısıklığı, boğaz ağrısı veya yutma zorluğu bazı hastalarda ortaya çıkabilir. Bu semptomlar genellikle 1 ila 4 hafta içinde geçer.
  • Ameliyattan 2 ila 4 hafta sonra ya da cerrahınızla konuşana kadar araç kullanmayın
  • Uzun süre oturmaktan kaçının.
  • Başınızı öne veya geriye doğru bükmekten kaçının.
  • 5 kilodan daha ağır bir şey kaldırmayın
  • İlk takip muayenesine kadar ev işi ve bahçe işi yapmayın.
  • Cerrahınız aksini belirtmediği sürece takip randevunuza kadar cinsel aktivitede bulunmayın.

Ameliyat için Ücretsiz Doktor Başvurusu

“Uzman ekibimiz size yardım edebilmek için hazır bekliyor. Sağ alt köşedeki konuşma butonuna tıklayarak bizimle iletişime geçebilirsiniz.”