Rotator Cuff Yaralanmaları

Rotator cuff, omuz stabilizasyonu yani omuzun sabitlenmesi için birlikte çalışan kas grubunun adıdır. Supraspinatus, infraspinatus, teres minor ve subscapularis kasları rotator cuff grubunu oluşturur. Bu kaslar hem omuzu sabitler hem de hareket etmemizi sağlar. Omuz ağrılarının ilk akla gelen sebebi bu kas grubundan kaynaklanır.

Rotator cuff yaralanmaları genelde:

• Sıkışma,
  • Travma sonrası yırtılma,
  • Zayıflık ve güçsüzlük,
  • Omuzun aşırı kullanımı (over use) sonucu oluşur.

ROTATÖR CUFF YARALANMASI BELİRTİLERİ

Omuzdaki ağrı sıklıkla bir yaralanmanın habercisidir ve bazen kısmi yırtık habercisi de olabilir.  Bir cismi kaldırırken ya da çekerken, omuz çıkığı durumlarında, omuz üzerine düşme ya da bir travmayı önlemek için kendimizi korurken, herhangi bir durumda omuza alınan darbeler rotator cuff zedelenmesine sebep olabilir.  Zedelenme olduğunda akut dönemde (yaralanmanın ilk beş günü) ağrı-acı, şişlik(ödem), kızarıklık, omuzda ısı artışı, ağrı-acıya bağlı hareket kısıtlılığı görülür.

İyileşme dönemi 15 ila 21 gün sürer. Akut dönemde omuz korunmalı, dinlendirilmeli, gerekirse askıda tutulmalı, şişme ve ağrıyı kontrol altına almak için ara ara 10 dakika kadar soğuk uygulama yapılmalıdır. Akut dönem bitip kronik döneme geçildiği zaman ağrılar izin verdiği kadar hareket edilerek omuzun iyileşmesi gözlemlenir. Ama bazen iyileşme süresinin bitmesine rağmen ters giden bir şeyler vardır ve kişi geçer ümidiyle beklerken bu süre içerisinde omuzda başka olumsuzluklarda gözlenebilir veya süre uzadığı halde şikayetlerde artma ya da azalmama görülebilir.

Rotator cuff yaralanmasına bağlı kolu hareket ettirirken ağrı ve zorlanma, omuzda ve bazen kola yayılan ağrı, eli baş üstüne ve bele götürememe (kısıtlılık hareketsizlik süresine göre büyüyebilir), gece uyutmayan ya da uykudan uyandıracak kadar ağrı, ağrıyan kolu kullanmamaya bağlı olarak hareketle beraber çıkan kıtır kıtır sesler (krepitasyon) görülebilir.

Anormal durumlarda muayene sonucunda fizyoterapi, medikal tedavi uygulanabilir. Bazen yaralanma cerrahi boyuta gidecek kadar büyük olabilir. 1. ve 2. derece yırtıklar fizyoterapiyle tedavi edilebilirken 3. derece yırtıklar cerrahi yöntemlerle dikilir ki bu yırtıkta kas bütünlüğünü kaybetmiştir. Cerrahi işlem sonrası yine fizyoterapiyle kas güçlendirilir, etkilenen bölge eklem ve kaslar sağlıklı formuna en yakın şekilde esnekliğine kavuşturulur ve fonksiyonel hale getirilir. Kısacası fonksiyonellik açısından her yol fizyoterapiden geçmelidir.

Omuz sıkışmalarında sebep bazen akromion denen çıkıntıdır. Akromion omuz eklemi kemiklerinin oluşturduğu ve gaga şeklinde pazu (humerus) kemiğinin üstünde apolet gibi duran çıkıntıdır. Bu çıkıntı bazen büyüyebilir ve gaga şeklinde kasa doğru bası yaparak zarar verebilir. Bu durumda cerrahiyle gaga küçültülür. Cerrahi sonrası eklem ve kasın durumu değerlendirilerek fizyoterapi programı oluşturulur.

Tendon değişimi ve tamiri, omuz protezi gibi cerrahi durumların ardından da eklem, kas ve tendonların durumu değerlendirilerek fizyoterapi programı oluşturulabilir.