Osteoartri̇t (Ki̇reçlenme)

Osteoartrit romatizmal bir hastalıktır. Tüm dünyada yetişkin kişilerde sakatlanmaya neden olan, eklem kıkırdağı ve kemik bütünlüğünün bozulması ile karakterize sık görülen bir hastalıktır. Kalça ve diz gibi yük taşıyan uzuvlar sık tutulan eklemlerdir.

Osteoartritte eklemlerin normal hareket açılarında azalma ve kas kuvvet kaybı meydana gelir. Bunun sonucunda yaşam kalitesi düşer.

İlaç ile birlikte egzersizin büyük önemi vardır. Egzersiz; ağrıyı azaltmak, eklem hareketini arttırmak, eklem mekaniğini düzeltmek, sakatlığı önlemek ve yaşam kalitesini arttırmak için gereklidir. Doğru yapılan egzersizin herhangi bir yan etkisi yoktur.

Vücut ağırlığı ekleme binen yükü arttıracağı için kilo kontrolü hastalığın seyri açısından önemlidir.

Egzersiz reçetesi hazırlarken; hastanın yaşı, başka hastalıkları, genel hareketlilik durumu, ağrı şiddeti göz önünde bulundurulmalıdır. Egzersiz programı; germe, güçlendirme ve aerobik egzersizler içermelidir. Egzersizler ile beraber kişinin egzersiz kapasitesi artar ve yorgunluk durumu azalır. Egzersiz ekleme özel düzenlenmelidir. Ekleme ani yük bindiren egzersizlerden kaçınmak gerekir.

Su içindeki egzersizlerin diğer egzersizlere göre bir üstünlüğü bulunmamak ile birlikte şiddetli ağrı problemleri olan hastalar için önerilebilir. Eklemlere yönelik egzersizler diz tutulumlu hastalarda daha çok etkilidir ancak hangi hastaya hangi tür egzersiz ne sıklık ile verilmesi gerektiği sağlık profesyonelleri tarafından belirlenmelidir. Bilinçsizce yapılacak egzersizlerin eklemi daha fazla yıpratması kaçınılmazdır.

Kaplıca tedavileri direk olarak iyileşmeyi sağlamaz ancak kas spazmlarını azaltarak geçici rahatlama sağlayabilir.

Fizyoterapistler tarafından; elektroterapi, lazer, sıcak-soğuk uygulamalar, elektromanyetik alan tedavisi, egzersiz ve manuel tedavi yöntemleri kullanılır.