Yoğun Bakımda Fizyoterapi Ve Rehabilitasyon

Sağlık bakımı ve teknolojideki gelişmeler, yoğun bakım sürecini olumlu yönde etkileyerek, hastalık ve ölüm oranlarını önemli ölçüde azaltmıştır. Bu gelişmeler, daha fazla hastada kısmi veya sürekli cihaza bağımlılık, zayıflık ve uzamış rehabilitasyon sürecini beraberinde getirmiştir. Yoğun bakımda yatan hastalarda kritik hastalık, eşlik eden sağlık sorunları, uygulanan tedavilerin olumsuz etkileri, hareketsizlik, fiziksel ve ruhsal durumdaki bozulmaların etkileri ile birleşerek, oksijen taşınmasında bozulmaya ve fonksiyon kaybına neden olur. Fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamaları ile oksijen taşınması ve fonksiyonun en iyi düzeye getirilmesi, hastalık ve ölüm oranlarının azaltılması ve yoğun bakımdan taburculuk sonrası ortaya çıkabilecek rehabilitasyon ihtiyacının azaltılması hedeflenir.

Yoğun Bakımda Karşılaşılan Klinik Sorunlar: Akciğerde hacim kaybı, salgı birikimi, solunum işinde azalma, hızlı başlayan solunum yetmezliği, solunum kas zayıflığı, çevresel kas fonksiyon bozukluğu, hareketlerde azalma, fiziksel fonksiyonda yetersizlik.

Yoğun bakım ünitesinde uygulanan fizyoterapi ve rehabilitasyon yaklaşımları kritik hastalarda tedavinin ayrılmaz bir parçasıdır. Bu yaklaşımlar hastanın klinik durumu, fonksiyonel kapasitesi, kalp ve kan damar hastalıkları, akciğer problemleri ve diğer vücut sistemlerinin detaylı değerlendirilmesi sonucunda şekillendirilir.

Akciğer hacim kaybının önlenmesi için; uygun pozisyonlamalar, solunum egzersizleri, akciğer kapasitesini artırıcı aletler, mobilizasyon (hareket etme) uygulamaları yapılmaktadır.

Hava yolu sekresyonlarının (salgı birikiminin) önlenmesi için; yardımlı uygun pozisyonlamalar, solunum egzersizleri, öksürme teknikleri, emme-yutma teknikleri uygulanmaktadır.

Solunum işinin azaltılmasını önlemek için; gereksiz enerji tüketiminin önlenmesi ve solunumun artırılması amacıyla kontrollü solunum ve poziyonlamalar (yüksek yatış, yan yatış, öne eğilerek oturma, yüksek oturma), gevşeme teknikleri uygulanabilir.

Kas zayıflığı, hareket azlığı ve fonksiyon kaybının önlenmesi için; egzersiz eğitimi, oksijenli solunum eğitimi, dirençli egzersiz eğitimi, erken mobilizasyon, uygun elektroterapi cihazları ile uygulamalar yapılabilir.

Yoğun bakımdaki uygulamalar birden fazla tedavi yönteminin kullanımını gerektirdiği için hastanın klinik durumu ve fizyoterapistin klinik kararı uygulamaların hareketli ve çok alanlı bir ortamda gerçekleştirilmesine olanak verecek biçimde düzenlenmelidir.