İLİZAROV (KEMİK BOYU UZATMA)

İLİZAROV UYGULAMASI

İlizarov uygulaması: Hekim tarafından gerekli görüldüğü takdirde cerrahi girişim yapılarak kemiğin belli bir bölgeden kesilip devamında belli zamanlarda derece derece uzatılıp o bölgede yeni kemik oluşumunun (osteogenezisgözlenmesidir.

Bilinen en yaygın ameliyat nedeni boy uzatmaktır. Bunun yanı sıra:

• Çocuk felci sonrası bacak boyu eşitsizliğinde,
  • Büyüme kıkırdağının erken kapanmasına bağlı kısalıklarda,
  • Kol ve bacak eğriliklerinin düzeltilmesinde,
  • Kaynamayan, açık ve kapalı kırıkların tedavisinde,
  • Gelişimsel kalça çıkığı sonrası bacak boyu eşitsizliğinde,
  • Kemik dokunun kaybında (tümör, travma ya da enfeksiyona bağlı)
  • Eklem hareket kısıtlılığı tedavilerinde de uygulanmaktadır.

İlizarov Ameliyatı

Ameliyat öncesinde kişiye özel olarak belirlenmiş cihaz hazırlanır. Cihaz kemik ve yumuşak dokulardan geçen paslanmaz teller içeren dairesel bir çerçevedir. Ameliyat esnasında cihaz teller ve çiviler yardımı ile hastanın kas ve kemik dokusuna monte edilir. Uzatılacak olan kemiğin ondan daha küçük bir kemiğin gelişimi engellemeyeceğinden emin bir şekilde cerrahi işlem yapılır. İşlem sonrası bir alt ve üst eklemde hareket kısıtlılığı olmamalıdır.

Dokusuna hasar verilmiş olan kemiğe yeni kemik hücreleri üreterek iyileşmesi için 5 gün ya da 1 hafta boyunca hiçbir işlem yapılmaz. 5. günden sonra oluşması istenen yeni kemiğe yer açmak amacıyla her gün yavaş yavaş 1 mm’lik kemik alanları oluşturulur. Genelde uzayan her 1 cm’lik dokunun tam olarak kemik doku haline gelebilmesi için 1 ay gerekmektedir.

İlizarov Ameliyatı Sonrası Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon

Cerrahi sonrası rehabilitasyona 1. veya 2. gün hekim kararına bağlı olarak başlanabilir. Hasta uygun bir egzersiz programına, mobilisazyona ve ambulasyona (ayağa kalkmak ve yürümek) katılmak zorundadır.

• Ağrı tedavisine başlanmalı. İlk dönemde ağrı yoğun olmasına rağmen hastanın tedaviye aktif katılımı için ağrı kontrol altında tutulmalıdır.
  •  Erken dönemde bir alt ve bir üst eklem hareketleri çalıştırılır.
  • Hekim izin verdiği zaman yük vermelere ve ayakta durmalara başlanır.
  • İlerleyen dönemlerde kuvvetlendirme ve germe egzersizlerine başlanır
  • Hastanın günlük aktivitelerine devam etmesi istenir.
  • Gerekirse cihaza adapte edilmiş kıyafetler kullanılmalı.

Genel sağlık durumu, yaş ya da sigara kullanımı gibi faktörlerin hepsi iyileşme sürecinin üzerinde etkilidir.

**Rehabilitasyonun eksikliği mükemmel olan cerrahiyi bile kötü sonuca götürebilir.