PRİFORMİS SENDROMU

İlk defa ”mikrop olmadan iltihaplanma” adıyla gündeme gelmiştir. Klinik olarak tabloya baktığımızda, siyatik adını alan sinirin leğen kemiği çıkışında ”priformis” kası tarafından engellenmesi, sıkıştırılması ile oluşmaktadır.
Yaşam kalitesini kötü etkileyen bu hastalığın belirtileri, genellikle bel fıtığıyla benzerlik gösterdiğinden sürekli karıştırılmaktadır. Spesifik bir belirtisi olmamasına rağmen genellikle başlangıçta kalçaya ek olarak bacağa doğru yayılan ağrı ile karakterizedir. Duyu bütünlüğünde bozulmalar ve hassasiyet gibi birçok klinik tabloyla karşımıza çıkmaktadır.
Günlük yaşam aktivitelerini tamamlayamayacak dereceye kadar getiren ve kişide özgürlüğü ciddi oranda arttırabilen bu hastalık yürümede problemler de dâhil olmak üzere birçok fiziksel aksaklıklara yol açabilmektedir. Özellikle dinlenmede veya hareketsizlikte kendini gösterdiği, hastalar tarafından belirtilen en baskın semptomdur. Bacak bacak üstüne atıldığında veya sert bir zemin üzerine oturulduğunda yayılan ağrı örnek verilebilir.
Masa başı çalışanlarda, postür veya duruş problemleri yaşayan kişilerde sık görülür ve bunlara ek olarak travma nedenli de oluşabilmektedir.
TANI VE YÖNTEMLERİ
Belirtileri spesifik olmadığı için özel tanı yöntemleri mevcut değildir. Klinik bilgilerde hastalar kalçayı dışarı çevirmek istediklerinde ağrı ve özellikle cinsel ilişki sırasında oluşan ağrıdan söz ederler. Fizik muayene esnasında, yüzüstü yatar pozisyonda, kasın (priformisin) tam orijinine yapılan baskı ile artan ve şiddetlenen bir ağrı mevcuttur.
Ek olarak özel testlerden birkaçı hastaya uygulanabilir. Örneğin uyluğun zorlanarak dışa doğru rotasyon yapılarak ağrının varlığı tespit edilmeye çalışılır (Pace Testi). Veya tam tersi olan uyluğun içe doğru zorlanarak rotasyona uğratılması ile olan ağrıya bakılır (Freiberg Testi).
Kalça çevresi kaslarda erime olup olmadığı inspeksiyon ile incelenir. Genellikle erime görüntüsüne rastlanılır veya şişlikte karakterizedir.
Radyoloji sonuçlarında belirgin bir bulgu yoktur.
KONSERVATİF TEDAVİ
İlk aşamada amaçlanan ve istenilen istirahattir. Devamında yapılması gereken kişinin çalışma ve iş ortamını modifiye ederek hastalığı tetikleyen veya zorlayan problemleri ergonomik açıdan değerlendirerek düzenlemektir.
*Çok ayakta kalıyorsa kişi bu konuda uyarılmalı.
*En azından koruma döneminde zorlayıcı aktivitelerden uzak durmalı gibi uyarıcı etkenler öğretilmeli.
İlaç tedavisi doktor kontrolünde yapılmalıdır. Kişi kendi başına ve kafasına göre tezgah üstü ilaçlara asla yönelmemelidir. Doktor kontrolü altında alınan antienflamatuvar ilaçlar tercih edilerek var olan ağrıda rahatlama sağlanmaktadır. Ödemli bir yapı mevcut ise soğuk (buz) uygulaması tercih edilmelidir.
Fizik tedavi alan ve rahatlama sağlanamayan hastalarda kasın içine enjeksiyon olarak uygulanan botox uygulaması hekimler tarafından uygulanabilmektedir.
FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON
Fizyoterapistler eşliğinde kişiye özel hazırlanan ve uygulanan tedavi programları hastalarda olumlu ilerlemeler sağlar. Oluşmuş olan spazmı çözmek başlıca adımlardan biridir. Kalça kaslarına, önerilen bölgeye yönelik germe yapılabilir. Manuel terapi yöntemleri sıklıkla tercih edilmektedir. İlgili kasa yönelik olarak yapılan mobilizasyon ve manipulasyon yöntemleri uygulanabilir. Ek olarak hastalar osteopatik tedaviden de oldukça fayda görmektedir. Yürüme koşma gibi aktiviteler rehabilitasyon tedavi programlarına eklenmelidir.
Bunlara ekstra olarak hazırlanan ev programları ile hastalar tedavilerine evde de devam ederek daha hızlı ilerlemektedirler.