Travmatik Beyin Hasarı

Travmatik beyin hasarı dışarıdan gelen bir kuvvete bağlı olarak oluşur. Beyin hasarı sonrası hareket kaybı, duyu kaybı, organ fonksiyonlarının kaybı, iletişimsel sorunlar ve ruhsal bozukluklar gözlenebilir. Tüm yaş gruplarında oldukça fazla görünen, ölüme ve sakatlığa yol açabilen bir durumdur.

Travmatik beyin hasarı en çok düşme vakaları ve taşıt kazaları ile ortaya çıkar. Tüm beyin travmaların %57’si motorlu taşıt kazalarında meydana gelir. Bununla beraber yaşlılarda ve 5 yaş altı çocuklarda daha çok düşme nedeni ile hasar oluşur.

Travmatik beyin yaralanmasında hasar; birincil hasar ve ikincil hasar olmak üzere ikiye ayrılır. Birincil hasar, travma oluştuktan sonra meydana gelen sinir yaralanmaları ve başlangıçtaki bilinç kaybından sorumludur. İkincil hasar ise düşük tansiyon, akciğerden kana oksijen alınımın azalması, ödem ve kafa içi basıncın artması gibi sonuçlara yol açar. Beyin hasarlarında erken tedavi ikincil hasarların oluşmasını engellemektedir.

Travma sonrası çoğu hastada ajite (rahatsız, huzursuz), zihin bulanıklığı ve iletişim kopukluğu gözlenir. Bu olayları konfabulasyonlar (olmamış olayları olmuş gibi anlatma) izler.

Evde Nörolog Muayenesi İçin Bilgi ve Randevu

TRAVMATİK BEYİN HASARI TEDAVİSİ

Erken dönemde rehabilitasyon

Rehabilitasyona başlamak için; hastanın uyanık olması, basit emirleri yerine getirebilmesi, algısal durumunun yeterli olması ve genel tıbbi durumunun kontrol altında olması gereklidir.
Komadan yeni çıkmış hastalarda sık karşılaşılan durumlardan biri de ajitasyondur. Ziyaretçi sayısı ve ziyaret süresi kısaltılmalı, hasta sessiz bir odaya alınmalıdır. Mümkünse rehabilitasyon hasta odasında uygulanır ve erken dönemlerde seansların süresi kısa tutulur. Odada hastanın aşırı hareketlerine ve bağırmasına göz yumulur. Kendisine veya başkasına zarar vermedikçe kesinlikle bağlanmaz.

Erken dönemde hastaya uygulanan fizyoterapi yöntemlerinde amaç hastayı fonksiyonel olarak en uygun seviyeye çıkarmaktır. Rehabilitasyonda denge, koordinasyon ve güvenlik ön planda tutulur. Kas kuvvetleri, eklem hareket açıklığı, yürüme, dayanıklılık, spastisite (anormal kas tonususunda artış) ve bası yarası değerlendirilir.

Tramvatik beyin hasarlı hastalarda konuşma bozuklukları da görünebilir (%11-30). Konuşma bozuklukları genelde hafıza sorunları ile ilişkilidir. Hastalarda çok çeşitli bilişsel yetersizlik gözlenebilir. Bilişsellik, beynin düşünme, bilgi işleme, bilgi depolama ve sorun çözme yeteneğidir. Çocuk hastalarda bilişsel yetersizlik çocuk büyüdükçe ortaya çıkabilir.

Tramva sonrasında; nöbet, hidrosefali (beyin omurilik sıvısının artması, beyin karıncıklarının, kimi zaman da kafatasının büyümesine yol açan bir hastalık), yutma problemleri, derin ven trombozu (toplar damarda oluşan kan pıhtısı), spastisite, kontraktür (adalenin inatçı bir şekilde kısalmasından dolayı eklemin anormal bir pozisyon almasıdır), bası yaraları ve baş ağrıları gözlenebilir.

Uzun dönem rehabilitasyon

Uzun dönemde rehabilitasyonun temel amacı hastanın günlük yaşam hareketlerine geri dönmesini sağlamaktır. Bu süreçte kuvvetlendirme egzersizleri yapılmalı, spastisite kontrolünü sağlanmalı, denge ve koordinasyonu geliştirici egzersizler uygulanmalıdır.

Ağır tramvatik beyin hasarlı hastalar mesane, bakım, beslenme, solunum, hijyen, bağırsak kontrolü, hareket fonksiyonunda kayıp ve günlük yaşam aktiviteleri gibi sorunlar için uygun bir merkezde rehabilitasyon pragramına alınmalıdır.

“Uzman ekibimiz sizlere yardımcı olabilmek için hazır bekliyor. Sağ alt köşedeki konuşma butonuna tıklayarak bizimle iletişime geçebilirsiniz.”