YÜKSEK TİBİAL OSTEOTOMİ

Fazla hareketli olan diz eklemini iç ve dış olarak ayırdığımızda iç tarafı dış tarafa oranla daha fazla baskı altında kalmaktadır. Bu bölümde bulunan kıkırdak yapının daha fazla ve daha hızlı aşındığı anlamına gelmektedir. Bu aşınma diz eklemindeki dengeyi bozar ve iç taraf daha hızlı aşınır.

Buna bağlı olarak yük taşıma dengesi bozulur ve kıkırdak doku artık daha da azalır, ağrı gelişir ve şekil bozukluğuna uğrar. Halk arasında da kireçlenme diye adlandırılan osteoartrit meydana gelir.

Yüksek tibial osteotomi ameliyatının amacı ise; hastanın dizinin iç tarafındaki bu aşınmış kıkırdak bölgesinden mekanik yükü alarak çok daha az aşınmış ve daha sağlıklı olan diğer bölgelere yükü aktarmak, diz ekleminin sağlıklı kalma süresini arttırmak, aynı zamanda diz protezine olan ihtiyacı azaltarak hastanın kendi diz eklemiyle yaşayacağı süreyi uzatmak.

Ameliyatın uygulanabilmesi için hastalarda bakılan bazı özellikler vardır. Eğer hasta bu özelliklere uygunluk gösteriyorsa ameliyata alınabilir. Bunlardan bazıları:

– Yaş (65 yaşından genç olması),

– Kişinin belli bir kilonun altında olması,

– Eklem kıkırdağının kısmi bir şekilde aşınmış olması (tam aşınma olmamalı),

– Kıkırdak hasarının ve kireçlenmenin dizin iç kısmında olması,

– Diz eklem hareketlerinin henüz kireçlenmeye bağlı olarak tam kısıtlanmadığı, hala kendi diz eklemini kullanabilecek durumda olan hastalarda uygulanabilir.

**Bu ameliyatın diğer yöntemlere oranla çok büyük avantajları bulunmaktadır. Bunlar:

– Hastanede kalış süresinin diğer yöntemlere oranla çok daha az olması,

– Normal hayata dönüşün hızlı olması (1-2 ay),

– Diz protezi ameliyatına ihtiyacı azaltması veya tamamen yok etmesi,

– Diz protezi ameliyatından sonra yıllar içinde çıkabilecek problemler veya ihtiyaçlardan hastayı kurtarır, eğer bu ameliyattan sonra tekrar protez ameliyatı olunması gerekiyorsa sorusuz bir şekilde yapılabildiği için tercih edilen bir yöntemdir.

Öte yandan yüksek tibial osteotomilerin genelde yeterli bir tedavi olduğu kabul edilmiştir. Fakat son yıllardaki bazı araştırmalarda bu ameliyatın erken sonuçlarının iyi olmasına karşın geç sonuçlarının aynı oranda iyi olmadığı yani osteotomiden başlangıçta elde edilen yararın giderek kötüleştiği düşüncesi ortaya atılmış ve tartışma konusu olmuştur.

Cerrahi İşlem

Yüksek tibial osteotomi ameliyatı açık cerrahi ile yapılan bir ameliyattır. Açık cerrahi öncesinde artroskopi yöntemiyle diz ekleminin içerisindeki hasarlı kıkırdak temizliği yapılır ve ameliyata hazırlanır. Ameliyatta birinci olarak tibianın (kaval kemiği) iç kesimine diz eklemine yakın bölgeden kesi yapılır. İç yan bağlar önde kalır ve kemik hazırlanır. Skopi altında paralel şekilde 2 kılavuz tel kullanılır. Kemik kesme işlemine geçilir. En son kısım ise osteotom denilen araçlarla kemiğin dış kısmına 1 cm mesafede kesilen kemik esnetilip açılır. Daha sonra önceden belirlenen açı sağlanarak plak vida kullanılarak tibia sabitlenir. Açılan dokular kapatılarak ameliyat bitirilir.

Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon

Ameliyat sonrası ilk gün yürümeye yardımcı cihazlar ile fizyoterapist eşliğinde adımlamalara başlanır.

Hastanede geçirilen süre ortalama 2-3 gün olur. Fizyoterapist ile konuşularak yatak içi egzersizler ve evde egzersiz eğitimi hakkında detaylı bilgi alınmalıdır. Hastanın durumuna göre gerekirse evde fizyoterapist eşliğinde tedavi programı oluşturulur.

Her hastanın durumuna uygun bir egzersiz programı oluşturulur. Cerrahi sonrası birinci günden itibaren solunum egzersizleri, ayak bileği pompalama egzersizleri, bacak kaslarına yönelik egzersizler ile oluşturulan rehabilitasyon programına başlanır. Devamında ise kişiye özel olarak fizyoterapist eşliğinde hazırlanmış tedavi programı uygulanmalıdır.