Kifoz ve Lordoz

Omurga, birbiri üzerine dizilmiş bir sıra kemik ve kemiklerin arasında bulunan yastıkçıklardan oluşmuştur. Omurganın doğuştan itibaren var olan, kendine has ve vücut için normal olarak kabul edilen birtakım eğrilikleri (kavis) bulunur ve bu eğrilikler boyun, üst göğüs ve bel bölgesi için özelleşmiştir. Bu eğriliklerin her bölge için özel açısal değerleri bulunur.

Üst göğüs bölgesi için doğal kabul edilen eğriliğe kifoz adı verilir. Normal değerleri 20-40 dereceleri arasındadır. Bu değerin 50 derecenin üzerine çıkmasına hiperkifoz yani artmış kifoz adı verilir. Halk arasında kamburluk olarak da bilinir. Belirtilen değerlerin altına düşmesine ise hipokifoz yani azalmış kifoz adı verilir.

Bel ve boyun bölgesi için normal olan eğriliğe ise lordoz adı verilir.

Boyun bölgesi için 40 derece normal olarak kabul edilirken bu açının artmasına hiperlordoz, azalmasına ise hipolordoz (boyun düzleşmesi) adı verilir. Bel bölgesi içinse 40-60 derece arasındaki değerler normal olarak kabul edilmektedir.

KİFOZ

Hiperkifoz (artmış kifoz) her yaşta ve her iki cinsiyette de görülebilir. Yaşlanmaya bağlı oluşabileceği gibi, hastalıklara ikincil olarak ya da duruş bozukluğuna bağlı olarak da ortaya çıkabilir. Hiperkifozun en yaygın şekillerinden birisi de büyüme çağındaki çocuklarda (özellikle erkek çocuklarında daha yaygındır) görülen kifoz çeşididir. Adölesan kifoz (scheuermann kifozu) olarak adlandırılan bu durum; omuzların yuvarlaklaşmasına, solunumun yüzeyelleşmesine, o bölgenin fonksiyonunun yetersizleşmesine, vücut görünümünde çeşitli bozulmalara ve duruş bozukluğu oluşmasına neden olur. Bu dönemdeki çocukların yakınması sırt bölgesinde hissedilen ağrıdır. Ayrıca hiperkifoz sadece bulunduğu bölgeyi etkilemez ilerleyen dönemler de diğer kas iskelet sistemi bozukluklarına da neden olabilir. Hipokifoz (azalmış kifoz) ise daha nadir olarak görülen bir durumdur ve yine duruş bozukluğuna bağlı olarak ya da hastalıklara ikincil olarak ortaya çıkabilir.

KİFOZ REHABİLİTASYONU

Artmış ya da azalmış kifozun en önemli tedavi şekli özelleşmiş egzersiz programlarının olduğu rehabilitatif tedavilerdir. Eğriliğin bozulmasına sebep olan durumu belirledikten sonra özellikle esneklik ve kuvvetlendirme programları tedavinin temelini oluşturur.
Egzersiz programlarının yanı sıra duruş (postür) eğitimleri ve doğru duruşu sağlayacak özel korseler tedavide başarı sağlayan unsurlardır. Bu dönem de eğer eğriliğin derecesi çok artmış (70 ve üzerindeki değerler) ve mevcut tedaviler ile başarı sağlanamamış ise hastalara cerrahi tedavi önerilebilir.

LORDOZ

Bel ve boyun bölgesinde bulunan doğal eğriliğin artması durumu hiperlordoz olarak adlandırılır. Bu durumda bel ya da boyundaki eğrilik tıpkı bir çukur görüntüsü alır. Daha çok bel ve karın ya da boyun ön ve arka grup bölgesindeki kasların dengesizliğine bağlı olarak ortaya çıkarken, başka hastalıklara bağlı olarak da ortaya çıkabilir. Tam tersi yani hipolordoz ise bel ya da boyun bölgesindeki kavisin azalması şeklinde (boyundaki eğriliğin azalması boyun düzleşmesi, beldeki eğriliğin azalması ise bel düzleşmesi olarak da adlandırılır) ortaya çıkan klinik tablodur. Her iki durum da kas zayıflığına ve/veya hastalıklara bağlı oluşabilir. Bel ve boyun da ağrılarla seyreder ve yaşam kalitesinin azalmasına neden olur. İlerleyen zamanlarda diğer bölgeleri de etkileyerek total bir kas iskelet sistemi problemi haline gelir.

LORDOZ REHABİLİTASYONU

Artmış veya azalmış lordozun tedavisinde omurganın bütün olarak detaylı bir şekilde değerlendirilmesi tedavi programının belirlenmesi için önemlidir. Tedavinin temelini kifozda olduğu gibi egzersiz programı oluşturur. Özellikle bel ve karın kaslarının kuvvetlendirilmesi bacak arka grup kasları başta olmak üzere kas gruplarının esnekliğinin artırılması başarı sağlayan yönlerdir. Buna ek olarak hastaya doğru postür alışkanlığının kazandırılması da tedavinin bir parçası olmalıdır. Ortopedik manuel tedavi eğitimi almış fizyoterapistler, omurganın doğru pozisyonunu tespit ederek kişiye özel egzersizler belirleyerek lordoz veya kifoz problemleri sonucu doğabilecek kas iskelet sistemi problemlerini gidermektedirler.

“Uzman ekibimiz sizlere yardımcı olabilmek için hazır bekliyor. Sağ alt köşedeki konuşma butonuna tıklayarak bizimle iletişime geçebilirsiniz.”