DE QUERVAIN TENDİNİTİ

De Quervain Tendiniti Nedir?

De Quervain tendiniti el başparmağımızdaki kasların (abductor pollicis longus ve ekstansor pollicis brevis) tendonlarının aşırı kullanımından kaynaklanan tendon kılıfının iltihabi durumudur. Bu kaslar başparmağımızı yana doğru açmamıza ve arkaya doğru çekmemizi sağlayan kaslarımızdır. Bu sendromda saydığımız bu hareketlerde başparmağa direnç uygularsanız tendon kılıflarındaki hassasiyeti hissedebiliriz. De Quervain tendiniti kendisini kirişlerin gerilmesi ve zorlanmasından kaynaklı el bileğine yayılan ağrı ve ödemle gösterir. Çok sık rastlanılan ve teşhisi kolay olan bir patolojidir ve tendonla o tendonu saran kılıf arasındaki kayganlığın azalmasıyla seyreder. Eli yumruk yapma, örgü-tığ gibi cisimleri kullanma, herhangi bir objeyi kavrama gibi eylemler ağrılıdır.

Bu tendinit genellikle 30-50 yaş grubundaki kadınlarda, gebelerde, küçük çocuğu olan annelerde, elini veya el bileğini sık ve tekrarlı bir şekilde kullanan bireylerde daha sık rastlanılmaktadır. Ayrıca kadınlarda görülme olasılığı erkeklere göre daha yüksektir.

De Quervain tendinitinin nedenlerinden biri baş parmağımıza yapışan kas tendonlarının zorlanmış olmasıdır ve sıklıkla yeni başlanan ve tekrarlayıcı aktiviteler sonrasında gelişir. Bir objeyi kavrama, bir cismi sıkıştırma, klavye kullanma gibi tekrarlayıcı faaliyetler, en başta saydığımız iki kasın geçtikleri kanalda sıkışmalarına ve iltihaplanmalarına sebep olur. Ayrıca tendon kılıflarında da hasara yol açar. Bütün bunlar De Quervain tendinitine zemin hazırlar.

Gelişen ağrı ön kolumuza kadar aniden ya da kademeli olarak yayılabilir. Zaman zaman 1.-2. parmak arası tabanda uyuşukluk görülebilir. Başparmağımız etrafında bir huzursuzluk gelişebilir. Ek olarak elin, el bileğinin ve diğer parmakların hareketi ani ve keskin ağrıyı oluşturduğu gözlemlenmiştir. Bireyler zaman içinde kavrama, sıkma yeteneklerinin azaldığından şikayetçi olurlar. Ender olarak başparmakta tetiklenme de görülebilir.

En sık karşılaşılan şikayet başparmağın her türlü hareketiyle artan, el bileğinin başparmak tarafında bulunan birkaç hafta veya ay süren ağrı ve hassasiyettir. Zaman zaman kist şeklinde şişlik de bulunabilir. Bu tendinitin tanısını koymak amacıyla bir test (Finkelstein testi) yapılır. Diğer parmaklar başparmağın üzerini kapatacak şekilde yumruk pozisyonuna getirilir ve el bileği küçük parmak tarafına bükülür. Yapılan bu manevra De Quervain tendiniti olan hastalarda çok ağrılıdır. Finkelstein testinin pozitif olması bize De Quervain tendinitini gösterir. Gerekli görülürse ek olarak radyografiler de istenebilir. Ayrıca tenisçi dirseği, tetik parmak, karpal tünel sendromu gibi patolojiler de De Quervain sendromuna ek olarak görülebilir.

De Quervain tendinitinin tedavisinde odaklanılan ilk nokta mevcut ağrı ve şişliği azaltmaktır. Soğuk kompres uygulaması şişliğin azalmasında etkili olacaktır. Bu semptomların azalmasını sağlamak için zorlayıcı hareketlerin engellenmesi gerekir. Splint-atel yardımıyla parmak istirahati sağlanabilir, istirahat sonrası hastaların büyük bir çoğunluğunda erken evrede rahatlama meydana gelir ancak yaklaşık %70’inde ağrı tekrar başlar. Bunun gibi bazı durumlarda bu tedaviler yeterli olmaz. Hekiminiz gerekli gördüğünde diğer bir seçenek olarak tendonun bulunduğu bölgeye steroid-kortizon enjeksiyonu yapabilir. Bu enjeksiyonlar emziren veya gebe olan annelerde de güvenle uygulanan bir tekniktir, başarı oranı %80 civarındadır. Ayrıca doktorunuz tarafından oral alınan anti-inflamatuar ilaçlar da tedaviye eklenebilir. Bütün bunlara ek olarak cerrahi dışı tedavi seçeneklerinden birisi de fizyoterapiste danışmaktır. Çünkü fizyoterapistler öncelikle ağrı rehabilitasyonundaki protokolleri uygulayıp ağrınızı dindirecektir ardından recovery dediğimiz iyileşme rehabilitasyonuna geçip eldeki, el bileğindeki ve koldaki kaslar için gerekli olan kuvvetlendirme, esneklik arttırma egzersizleriyle ağrınızın tekrarlamamasını sağlayacaklardır. Gerektiğinde ergoterapiste danışarak sizin günlük hayatınızda elinizi nasıl daha güzel kullanıp onu nasıl koruyacağınızı da sizlere anlatacaklardır.

De Quervain Cerrahisi

Cerrahi dışındaki tüm tedavilerin uygulanmasına rağmen şikayetler devam ediyor ve semptomların süresi uzamışsa cerrahi tedavi düşünülebilir. İlk olarak ortopedist veya el cerrahisi uzmanı hastayı muayene eder, röntgen grafisi ister. Detaylı bir şekilde hasta hikayesi alınır. Daha önceden geçirilen bir cerrahinin varlığı, mevcut kronik hastalıklar, kullanılan ilaçlar hastalığın seyri açısından çok önemlidir. Cerrahi sonrası genellikle hastanın yatış süresi 1 gündür. Genel anesteziye gerek duyulmadan lokal anesteziyle yapılan bu operasyonun amacı tendon kılıfının gevşetilerek ağrının giderilmesidir. Cerrahi sonrası erken dönem diye nitelendirdiğimiz zaman dilimi çok önemlidir. Bu süreçte uygulanacak elevasyon (elin kalp seviyesinden yukarıda tutulması) ve soğuk kompresler kişinin ağrısının azalmasında ve zonklama diye betimlediğimiz rahatsız edici hissin giderilmesi için gereklidir. Operasyonun olduğu yerde bulunan sargılar 5-6 günde bir açılarak yaranın durumu doktor tarafından kontrol edilir. Ancak bütün bunlar istediğiniz eski günlerinize kavuşmanız için yeterli olmayacaktır. Mümkün olan en erken evrede fizik tedavi ve rehabilitasyon hizmeti almanız gerekecektir. Çünkü geçirdiğiniz cerrahi ne kadar iyi olursa olsun bir fizyoterapistle çalışmazsanız tam dönüş almanız pek mümkün olmaz. Fizyoterapistiniz ağrınızı giderecek, elinizi eski kuvveti ve esnekliğine kavuşturacak uygulama ve egzersizlerle kusursuz bir operasyon geçirmiş olmanın mutluluğunu çıkarmanıza yardımcı olacaktır. Alanında uzman bir cerrah ve fizyoterapistle çalışmanız durumunda kişiden kişiye değişkenlik göstermekle beraber ortalama 4-6 hafta içinde normal günlük hayatınıza dönmeniz beklenmektedir.

Uzman ekibimiz sizlere yardımcı olabilmek için hazır bekliyor. Sağ alt köşedeki çevrim içi sohbet butonuna tıklayarak bizimle iletişime geçebilirsiniz.