Miyofasyal Ağrı Sendromu Nedir?

Miyofasyal ağrı sendromu; kas dokusu üzerindeki gergin bölgeler, bu bölgeler üzerinde bulanan tetik noktalar (hassas noktalar) ve bu noktalardan başka bölgelere yansıyan ağrılar ile tanımlanan kronik bir ağrı bozukluğudur. Sebep olduğu uzun süreli ağrılar ile günlük hayatı kısıtlayarak, yaşam kalitesinin bozulmasına sebep olmaktadır.

Toplumda her 100 kişiden 12’sinde miyofasyal ağrı sendromu olduğu düşünülmektedir. Miyofasyal ağrı sendromunun kadın ve erkeklerde görülme sıklığı eşittir. 30-60’lı yaş arasında daha sık görülürken, yaş ilerledikçe görülme ihtimali azalır. Kronik (6 aydan daha uzun süre devam eden) ağrılı hastaların %30-50’inde miyofasyal ağrı sendromu olduğu tahmin edilmektedir.

Miyofasyal ağrı sendromunun sebebi bilinmemektedir. Birçok faktörün hastalığın oluşmasına sebep olduğu ve ağrıyı arttırdığı düşünülmektedir.

Miyofasyal Ağrı Sendromunun Sebepleri Nelerdir?

Ani kas yaralanmaları (trafik kazaları, çarpmalar),

Kasın aşırı ve tekrarlayıcı kullanımı (cam silmek, tornavida kullanmak, aşırı bilgisayar kullanılması),

Kas gerginliğine sebep olan alışkanlıklar (baş ve boyun arasına sıkıştırarak telefon kullanmak, yüksek yastık kullanmak gibi),

Duruş bozuklukları (skolyoz, kifoz, bacak uzunluk farkı),

Genetik faktörler,

Vitamin ve mineral eksiklikleri,

Bazı metabolik, romatizmal, nörolojik ve hormonal hastalıklar, kronik enfeksiyonlar,

Psikolojik ve sosyal problemler, yorgunluk, stress, depresyon,

Uyku bozuklukları.

Miyofasyal ağrı sendromu bütün iskelet kaslarında görülebildiği gibi daha çok omuz, boyun ve bel bölgesindeki kas dokularında kendisini gösterir. Belirti ve bulgular ise etkilenen bölgeye göre değişkenlik gösterir.

Miyofasyal ağrı sendromunda; bir veya birden fazla kas veya kası çevreleyen fasya dokusunda şerit halinde oluşmuş gergin bölgeler bulunur. Bu bölgelerin üzerinde tetik nokta dediğimiz aşırı hassas ve belirgin bölgeler vardır. Bu tetik noktalar ve gergin bölgeler boyun, sırt, omuz gibi bölgelerde dışardan hissedilebilir. Bir miyofasyal doku üzerinde bir ya da birden fazla tetik nokta olabilir. Bu bölgeler üzerinde ağrı ile birlikte hassasiyet, kas spazmı, tutukluk gibi belirtiler olabilir.

Ağrılar direk kas üzerinde olabildiği gibi genellikle etkilenen miyofasyal yapıdan daha farklı bir bölgede açığa çıkar. Bunlara yansıyan ağrı adı verilir. Örneğin; boyun kaslarında meydana gelen bir tetik nokta baş ağrısına ya da omuz ağrısına sebep olabilir. Her bir tetik noktanın yansıyan ağrısının yeri belli olmalı ve değişmemelidir. Ağrı genellikle sınırları belli bir bölge çerisinde oluşur. Gün içerisinde değişiklik gösterebilir. Genellikle hareketle artıp dinlenme halinde ise azalırken stres içeren durumlar olduğu zamanlarda ağrılar alevlenebilir ve sonra kendiliğinden azalabilir.

Bir diğer özellik ise tetik nokta üzerine baskı uygulandığında ağrı ve diğer problemlerin artması, sıçrama belirtisi ve kasta seğirme hareketi ortaya çıkmasıdır.

Miyofasyal yapılardaki bozukluklar zamanla hareket kısıtlılıklarına (eklem hareketlerinin tam olarak yapılamaması) ve ağrıya bağlı kas güçsüzlüklerine sebep olabilir.

Çene kaslarında (masseter kası) meydana gelen miyofasyal ağrı sendromları kişinin ağzını açıp kapamasını etkileyebilir ve baş ağrılarının gizli sebebi olabilir. Boyun bölgesinde(SCM kası) meydana gelen miyofasyal ağrı sendromları ise baş dönmesi (vertigo), denge problemleri, bulantı ve sersemlik gibi durumlara sebep olabilir.

Uzun süre tedavi edilmeyen miyofasyal ağrı ise kişilerde depresyon, duygu durum bozuklukları ve uyu bozukluklarına sebep olabilir. Kişinin gündelik hayatı ve iş hayatını etkileyebilir.

Miyofasyal Ağrı Sendromu Tedavisi

Tedavide amaç; tetik noktaların ortadan kaldırılması, gergin bantların normal haline döndürülmesi, hareketlerde meydana gelen kısıtlılıkların azaltılması, kas kuvvetinin yeniden sağlanması ve hastanın normal yaşam kalitesine dönmesinin sağlanmasıdır. Öncelikle miyofasyal ağrı sendromuna sebep olan faktörlerin (vitamin ve mineral eksiklikler, hormon bozuklukları gibi) tedavi edilerek kontrol altına alınması gerekir. Hastalık kaynağı psikolojik olduğunda psikiyatrik destek alınmalıdır.

Miyofasyal ağrı tedavisinde fizik tedavi, ilaç ve enjeksiyon tedavisi gibi birçok yöntem kullanılır.

Miyofasyal Ağrı Sendromu Medikal Tedavisi

Medikal tedavide amaç ağrının azaltılması, hastanın uyku kalitesinin iyileşmesi ve günlük yaşam aktivitelerinin normale dönemsinin sağlanmasıdır.  İhtiyaca göre ağrı kesici, inflamasyon önleyiciler ve kas gevşeticiler kullanılabilir. Bunun yanında hastanın ihtiyacına göre vitamin takviyeleri ya da eksik olan diğer medikal tedaviler ile hastalığın sebebi ortadan kaldırılmalıdır.

Miyofasyal Ağrı Sendromu Enjeksiyon Tedavisi

Tetik nokta üzerine iğne ya da başka yöntemlerle uygulanan bölgesel ağrı kesici, kuru iğne, akapunktur ve botulinum toksin uygulamaları tedavide sıklıkla kullanılmaktadır. Enjeksiyonda genel amaç ağrıyı azaltmak ve bu bölgedeki kanlanmayı arttırarak vücudun kendini iyileştirmesini sağlamaktır.

Miyofasyal Ağrı Sendromunda Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon

Fizik tedavi uygulamaları ve egzersiz tedavinin temelini oluşturmaktadır. Uygulanacak yöntemler tedavi edilecek bölgeye ve kişinin ihtiyacına göre özel olarak planlanır.

Fizik tedavide ilk hedef hastanın tetik noktalarının etkisizleştirilmesi ve ağrılarının azaltılmasıdır. Yapılan pasif ve aktif hareketler, hafif germeler, postür, gevşeme ve kas kuvvetlendirme egzersizleri ile ağrı ve gerginliklerin azaltılması, eklem hareketlerinin normal haline döndürülmesi ve sonrasında kas kuvvetinin iyileştirilmesi hedeflenir.

Tıbbi masaj uygulamaları, sıcak-soğuk uygulamaları ve TENS, lazer, ultrason gibi fizik tedavi ajanları; ağrı ve spazmların azaltılması, tetik noktaların etkisizleştirilmesi, derinde bulunan dokulardaki kanlanmanın arttırılması gibi amaçlarla kullanılır.  Kas üzerinde soğuk sprey ile birlikte uygulanan germe ve sonrasında sıcak uygulamaları da sıklıkla tercih edilmektedir.

Miyofasyal ağrı sendromu genellikle tedaviye iyi cevap vermektedir. Tedavi sonrasında hasta eğitimi ve aerobik egzersizler ile hastanın kendisini koruması ve tetik noktaların tekrardan oluşması engellenmelidir.

Uzman ekibimiz sizlere yardımcı olabilmek için hazır bekliyor. Sağ alt köşedeki çevrim içi sohbet butonuna tıklayarak bizimle iletişime geçebilirsiniz.