Omurgamız ile kalça bölgemiz arasında yük taşıyıcılığını üstlenen kemik çatıya pelvis (leğen kemiği) denir. Pelvis boşluğunda bulunan pelvik taban; pubik kemik (leğen kemiğinin ön ucu) ile sakrum (kuyruk sokumu kemiği) arasında bir hamak gibi asılı duran, pelvik organları destekleyen kas, sinir ve bağ dokularından oluşur. Pelvik taban kasları, idrarın depolandığı mesane, barsaklar ve rahmi (kadınlarda) destekleyerek pelvik organları korur ve uygun pozisyonda tutar, idrar ve gaita kontrolünü sağlar.

Pelvik taban kaslarının yeterli fonksiyonellikte olmaması hem kadın hem de erkeğin yaşam kalitesini büyük ölçüde etkilemektedir. İlerleyen yaşla birlikte azalan kas tonusu, gebelik, uzamış zorlu doğum veya doğum sayısının fazlalığı, nörolojik bozukluklar, obezite, uzun süreli yoğun öksürük, sürekli ve çok fazla ağırlık kaldırma, menapoz dönemindeki hormonal değişiklikler, pelvik bölge cerrahisi, prostat ameliyatı ve sigara içmek gibi durumlar pelvik taban kas fonksiyonunu bozabilir.

Pelvik taban kaslarının zayıflığı nelere neden olabilir?

Üriner inkontinans (idrar kaçırma),

Fekal inkontinans (dışkıyı tutamama),

Pelvik organ prolapsusu (sarkması),

İşeme fonksiyon bozuklukları, kesik kesik veya ağrılı işeme,

Kronik kabızlık,

Hemoroid,

Kronik pelvik ağrı,

Ağrılı cinsel ilişki, seksüel bozukluklar,

Coccydinia (kuyruk sokumu üzerinde ağrı ve yanma),

Proctalgia fugax (makat bölgesinde ani, keskin ağrı).

Pelvik taban bozukluklarında davranışsal tedavi, yaşam tarzı değişiklikleri, fizik tedavi ve rehabilitasyon, mesane eğitimi ile cerrahi tedaviye ihtiyaç duymadan iyileşme sağlanabilmektedir. Bu nedenle cerrahiden önce ilk basamağı bu tedavi yaklaşımları oluşturmalıdır.

Kişinin yaşam kalitesi ciddi derecede etkileniyorsa ve diğer yöntemlerle iyileşme, gereken fonksiyonellik sağlanamıyorsa cerrahi tedavi uygulanır.

Pelvik Taban Rehabilitasyonu

Pelvik taban kas eğitiminin amacı; pelvik taban kaslarının normal kas aktivite seviyelerinde kasılıp gevşeyebilmelerini sağlamaktır.

İnternal (iç) veya eksternal (dış) uygulamalarla pelvik taban kaslarının değerlendirilmesi rehabilitasyonun temelini oluşturur. Kas gücü belirlendikten sonra gereken rehabilitasyon yaklaşımları uygulanır.

Pelvik taban rehabilitasyonunda kullanılan yaklaşımları:

1. Kegel egzersizleri
  2. Pelvik tabanı kuvvetlendirmeye yönelik egzersizler
  3. Nefes ve gevşeme egzersizleri
  4. Core stabilizasyon egzersizleri
  5. Pelvik tabanı içeren manuel yaklaşımlar
  6. Spinal mobilizasyonlar
  7. Klinik egzersizler (klinik yoga, klinik pilates)
  8. Fonksiyonel elektrik stimülasyonu
  9. Biofeedback Tedavi
  10. Hasta eğitimi
  11. Ev programı

Pelvik taban kaslarını kuvvetlendirmek amacıyla oluşturulan Kegel egzersizleri, pelvik taban kaslarının izole kasılıp gevşemesini gerektirir. Egzersiz doğru nefes teknikleriyle ve doğru kaslar kasılarak yapılmadığında tam tersi etkiler de gösterebilir. Bu nedenle egzersizin fizyoterapist kontrolünde fonksiyonel hareketlerle kombine edilerek yapılması önemlidir. Hasta pelvik organların işleyişi ve pelvik tabanın rolü hakkında bilgilendirilmeli, postüral farkındalık, doğru nefes teknikleri, yaşam tarzı değişiklikleri anlatılmalıdır.

Özellikle kadınlar pelvik taban egzersizlerini yaşam boyunca (sadece doğum öncesi ve sonrası değil) düzenli olarak uygulamalıdır. Böylece iyileşme sağlanabilir veya olası hastalıkların meydana gelmesi önlenebilir. Kadın sağlığı fizyoterapistine başvurarak uygun egzersiz planı oluşturulmalı, doğru kasların gereken süre ve etkinlikte kasılması ve doğru teknikler öğrenilerek yaşam tarzına adapte edilmelidir.

Pelvik Taban Cerrahisi

Diğer tedavi yaklaşımlarının etkili olmadığı durumlarda cerrahi yöntemlere başvurulur. Özellikle mesane, rahim ve barsak sarkmaları, seksüel disfonksiyonlar ve inkontinans durumlarında ciddi başarılar kaydedilmiştir. Yeni cerrahi tekniklerle ameliyatlar kolay ve iyileşme süreci daha kısa olabilir. Fakat bu durum kişiden kişiye değişmektedir. Bu yüzden hastalar sabırlı olmalıdır. Pelvik taban rehabilitasyonu, mesane eğitimi ve yaşam tarzı değişiklikleri cerrahiyle birlikte mutlaka tedaviye dahil edilmelidir.

Cerrahi uygulamalar kişilerin ihtiyacına göre değişir. Zayıflamış olan pelvik taban kasları sentetik materyaller kullanılarak güçlendirilir ve fonksiyonelliği sağlanır. Sarkan tabakalar çıkarılmadan pelvik tabanın elastikiyeti korunarak uygun şekilde üst üste getirilir. Bazı uygulamalar vajinal bölgeden yapılırken bazıları karından yapılabilir. Uygun cerrahi uygulamaya karar vermek için mutlaka bir uzmana danışmak gerekmektedir.

Uzman ekibimiz sizlere yardımcı olabilmek için hazır bekliyor. Sağ alt köşedeki çevrim içi sohbet butonuna tıklayarak bizimle iletişime geçebilirsiniz.

Abone Ol