PRP Tedavisi Nedir?

Kişinin vücudundan bir miktar kan alınır, ardından bu kan santrifüj gibi bir takım özel işlemlerden geçerek plazmasından ayrılır. Oluşan bu plazma bol miktarda hücre büyüme faktörlerini ve trombosit denilen kan hücrelerini içerir. Bu plazma enjeksiyon yoluyla tekrardan kişinin vücuduna verilir. Bu işleme PRP (Platelet Rich Plasma) yani trombosit yönünden zenginleştirilmiş plazma denilmektedir ve bu yönteme temelde iyileşmeyi uyarmak amacıyla oldukça sık başvurulmaktadır. Ayrıca bünyesinde büyüme faktörü içerdiği için doku onarımında da görevlidir. PRP tedavisi günümüzde oldukça popülerdir çünkü bireyin kendi kanındaki plazma ayrıştırılarak hiçbir ilaç ya da kimyasal işlem olmadan olduğu gibi bireyin vücuduna geri verilir ve doku iyileşmesi sağlanır. Ayrıca PRP’yi bu kadar etkili kılan birkaç özelliği daha vardır: etkisi uzun sürer, kısa süreli bir çözüm değildir. Deriyi canlandırır hem de en doğal şekilde, kendi kanımızla. Uygulaması kolay ayrıca oldukça güvenlidir.

PRP uygulamasının güvenle kullanılabileceği birçok alan vardır:

Osteoartritte (kireçlenme),

Bağ yaralanmalarında (dizde, ayak bileğinde vb.),

Kas yaralanmalarında,

Kıkırdak lezyonlarında,

Kronik tendinopatilerde (tenisçi dirseği, topuk dikeni vb.),

Cerrahi esnasında yardımcı olarak,

Saç tedavisinde yardımcı olarak,

Eklem ağrılarında,

Medikal estetikte,

Cilt gençleştirmelerde,

Diyabet veya varise bağlı gelişen ayak yaralarında,

Aşil tendonu zarar gördüğünde uygulanabilir ve doğru teşhis doğru uygulama ikilisiyle çok güzel sonuçlar elde edilebilir. Genel olarak bu tedavi kan damarlarımızdaki iyileştirici hücrelerimizin kâfi gelmediği zamanlarda kullanılır.

PRP Tedavisi Nasıl Uygulanır?

Öncelikle bu işi kimin yaptığı oldukça önemli, çünkü uygulamayı uzman bir hekimin yapması olası aksiliklerin önüne geçecektir. Hekimin onayıyla sizden bir miktar kan alınır (bir çay bardağının yaklaşık 1/10’u kadar) ve steril şartlar altında özel bir tüpün içine konulur. Bu tüp 6-8 dakika boyunca santrifüjde kalır ve kanın plazması ayrışır. Elde edilen zengin plazma enjeksiyon ile ilgili alana verilir ve doktorun görüşüne göre yılda 1-2 kez tekrarlanabilir.

PRP Tedavisinin Etkilerini Şu Şekilde Sıralayabiliriz

Cildimizi yeniden canlandırmaya yardımcı olur.

Deriye esneklik kazandırır.

Saçların dökülmesini önler veya azaltır.

Ciltteki kırışıklık ve çatlakları gidermeye yardımcı olur.

Derinin hızla yapılanmasını sağlar.

Kişinin tamamen kendi kanı geri verildiği için net bir yan etkisi vardır denilemez. Fakat enjeksiyon sırasında ciltte ufak şişlikler, morarmalar ya da ağrı olabilir. Ancak alerjik bir reaksiyona sebep vermez.

PRP Tedavisinin Uygulanamadığı Durumlar Nelerdir?

Kanser öyküsüne sahip bireyler, kan hastalığı mevcut olanlar, aspirin gibi kan sulandırıcı ilaç kullananlar, hamile veya emziren bayanlar ve uygulama bölgesinde enfeksiyon ya da iltihap olan bireyler için PRP tedavisi uygun değildir.

Branşında uzman bir hekim ve imkanları yeterli, steril bir çalışma ortamı olan hastane seçmelisiniz. Ayrıca aynı gün tedavi sonrası sıcak duş alınmaması ve güneşten korunması alınması gereken tedbirler arasındadır.

Uygulama doktorun tercihine göre 2-4 hafta aralıklarda ya da yılda 1-2 kez şeklinde yapılabilir. Uygulanan bölgeye göre 1-2 dakika ya da 25-30 dakika şeklinde değişiklik gösterebilir. Bu tedavinin esası hücrelerin çoğalmasına ve dokunun yenilenmesine dayandığı için tedavi sonrası hemen bir etki beklemek doğru olmaz. Genellikle beklenilen etkiler 2. veya 3. seans sonrası ortaya çıkar.

Bir çalışmada ağrıyı azaltmada, sertlik oluşumunu engellemede ve yaşam kalitesini iyileştirmede terapötik egzersizlerin etkisi yalnız ve ek olarak eklem içi PRP uygulaması ile karşılaştırılmış. Egzersizlere ek olarak eklem içi PRP uygulamasının daha başarılı olduğu bulunmuş

** PRP bir ilaç değildir. Örneğin menisküs yaralanmasında ya da osteoartritte tam çözüm beklemek doğru değildir, sonuçta dejenere olmuş bir bağı tamamen onarmasını bekleyemeyiz. Ayrıca PRP tedavisi uygulanan tedavilere ilaveten yardımcı olarak kullanılır. Başlı başına temel bir tedavi seçeceği değildir.

** Santrifüj edilen kan bir başka kişiye uygulanamaz. Böylelikle AIDS, hepatit gibi hastalıkların bulaşma riski ortadan kalkar.

** PRP hazır hale geldiğinde hemen kullanılmalıdır; her geçen saniye etkisini yitirecektir.

** Uygulamadan sonra ağrı oluşursa lokal olarak buz uygulaması ve ağrı kesici ilaç kullanımı uygundur.

** Bu tedavinin en etkili parçalarından biri istirahattir. Uygulama sonrası zorlayıcı hareketlerden ve ağır egzersizlerden kaçınmak gerekir.

** PRP bir kök hücre tedavisi değildir, bunu iddia eden kurumlardan uzak durun.

Uzman ekibimiz sizlere yardımcı olabilmek için hazır bekliyor. Sağ alt köşedeki çevrim içi sohbet butonuna tıklayarak bizimle iletişime geçebilirsiniz.