Romatoid artrit, uzun süreli devam eden ve zaman zaman alevlenmelere neden olan iltihabi bir hastalıktır. Romatoid artrit genellikle otoimmün (bağışıklık sistemi) bir hastalık olarak tanımlanmaktadır. Eklemlerde şişme, ağrı, sabah katılığı, halsizlik, ateş, kilo kaybı, yorgunluk ve fonksiyon kaybı gibi semptomlar görülmektedir. Sabah katılığı genellikle eklem ve çevresinde bir saate yakın süre devam etmektedir. Romatoid artrit en sık 20-50 yaş arasında görülmektedir. Kadınlarda risk 2-3 kat daha fazladır. Kadınlarda gebelik döneminde iyileşme göstermektedir ancak emzirme döneminde alevlenebilmektedir. Romatoid artritin nedeni tam olarak bilinmemektedir.
Romatoid artritte en sık tutulan eklemler: Elin eklemleri, el bileği, dirsek, ayak bileği, ayak ve diz eklemleridir.
Romatoid artritte yaygın görülen eklem dışı bulgular: Deri bulguları, damarsal bulgular, kalp ve akciğer bulguları, göz bulguları, kas bulguları.
Romatoid artrit tanısı için ara kriterler:
1-Sabah sertliği (en az 1 saat süren),
2-Üç veya fazla eklemde yumuşak doku şişliği,
3-El eklem artriti,
4-Simetrik artrit,
5-Romatoid deri altı nodül
6-Pozitif romatoid faktör
7-Romatoid artrit için radyolojik değişiklikler
Kriterlerden en az 4 tanesinin bulunması ve hastanın şikayetlerinin 6 haftadır devam ediyor olması tanı koydurucudur.
ROMATOİD ARTRİTTE REHABİLİTASYON
Romatoid Artrit tedavisinde amaç, iltihabın kontrol altına alınması, ağrının azaltılması, şekil bozukluklarının ve hareket sınırındaki kısıtlılıkların önlenmesi, eklem sertliğinin azaltılması, kas kuvvet ve dayanıklılığın artırılması, yürüyüş ve hareketliliğin geliştirilmesi, normal fiziksel, sosyal ve ruhsal iyilik halinin artırılarak yaşam kalitesinin iyileştirilmesidir.
Romatoid Artrit tedavisinde hedefler iltihabın akut (erken dönem), subakut (hastalığın 2-4 haftalık süresi), kronik (hastalığın süresinin 4 haftadan fazla olması) olarak ayrılan üç bölümün özelliğine göre planlanır.
Akut Faz: Etkilenen eklemler üzerindeki biyomekaniksel stersleri uygun pozisyonlama ile azaltarak ağrı ve iltihabı kontrol altına almaktır. Normal eklem hareketini, kas kuvvetini ve dayanıklılığı korumaktır. Akut dönemde iltihap, ödem ve ağrıyı azaltmak amacı ile soğuk uygulamalar tercih edilebilmektedir.
Subakut Faz: İltihabın azalmasıyla subakut faz başlamaktadır. Bu döneme geçerken hedefler biraz değişime uğramaktadır. Bu dönemde fizyoterapinin amacı, normal eklem hareketini, kas kuvveti ve dayanıklılığı artırmak ve hastanın günlük yaşam aktivitelerinde bağımsızlığını en uygun seviyeye çıkarmaktır.
Kronik Faz: İltihabın tamamen ortadan kalktığı bu dönemde hedefler; fiziksel, sosyal ve psikolojik fonksiyonları mümkün olan en üst düzeye ulaştırarak kişiyi kronik bir hastalık ile nasıl yaşayacağı yönünde eğitmektir.
Romatoid Artritte egzersiz programı her hasta için özel, çok yönlü ve adapte edilebilir olmalıdır. Bu hastalarda azalan kas kuvveti, dayanıklılık, oksijen kapasitesi ve etkilenen normal eklem hareketlerine yönelik egzersizler planlanmalıdır. Egzersiz tedavisinde amaç, eklem hareket açıklığını sürdürmek, kardiyovasküler uygunluğu devam ettirmek, denge ve koordinasyonu artırmak, düşmeleri önlemek, fonksiyonları ve bağımsızlığı korumaktır.
Aktiviteler ve dinlenmeler arasında denge kurulmalıdır. Şekil bozukluğuna yol açan pozisyonlardan kaçınılmalıdır. Büyük eklemler ve güçlü kaslar kullanılmalıdır. Uzun süreli pozisyonlardan ve tekrarlı aktivitelerden kaçınılmalıdır. Ağır nesneler taşınmamalıdır. Aktiviteleri yaparken hangi eklemini kullandığının farkında olunmalıdır. Ayrıca hastalara günlük yapmaları gereken egzersizleri ile birlikte günlük yaşantıda eklemlerini daha az yük bindirerek nasıl korumaları gerektiği ile ilgili eğitim verilmesi gereklidir.

“Uzman ekibimiz sizlere yardımcı olabilmek için hazır bekliyor. Sağ alt köşedeki çevrim içi sohbet butonuna tıklayarak bizimle iletişime geçebilirsiniz.”

1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers

Most reacted comment