Sakroiliak Eklem Disfonksiyonu Nedir?

Sakroiliak eklem omurgayı sacrum (kuyruk sokumu) aracılığıyla pelvise (leğen kemiğine) bağlayan bir eklemdir.  Sakroiliak eklem tipik olarak az harekete sahip olsada eklemdeki küçük hareketler şok emilimine ve ileri/geri eğilmeye yardımcı olur. Eklem, bazıları pelvisin arkasındaki eklem boyunca uzanan, etrafını saran güçlü bağlarla güçlendirilir. Bu yumuşak doku ağı destek sağlar, eklemdeki hareketi sınırlar ve emme basıncına yardımcı olur. Sakroiliak eklem fonksiyonunu destekleyen diğer kaslar arasında gluteus maximus ve piriformis kası bulunur.

Sıklıkla lumbal (bel) bölge ağrılarına neden olan sakroiliak eklem disfonksiyonunun sebebi tam olarak bilinmemekle beraber; eklemde herhangi bir anatomik bozukluğun olmadığı, ancak eklemin hareket kabiliyeti olarak yetersiz olduğu durumlara denir. Bugün sakroiliak eklemin bel ağrısı vakalarının %15 ila %30’undan sorumlu olduğu tahmin edilmektedir.

Hastalar sıklıkla tek taraflı kalçanın üst kısımlarımda ağrı hissederler. Bu ağrılar bazen kalçanın alt kısmında, kasıkta ve uylukta da hissedilebilir. Daha az sıklıkla da olsa ağrı bilateral (iki taraflı) hissedilebilir. Sakroiliak eklem üzerinde hassasiyet, alt sırt ağrısı, siyatik sinir kuşağı boyunca ağrı, bacağa yansıyan ağrılar, dışkılama sırasında ağrı, Sakriliak eklem bağlarında hassasiyet, pelvis ve sakrum arka kısımlarında ağrı ve çeşitli fonksiyonel aktiviteler sırasında (oturma, kalkma, yürüme, eğilme, dönme, sandalyede oturma sırasında, vb.) oluşan ağrılar genel semptomlar arasında sayılabilmektedir. Hastalar genelde yatakta dönerken, çoraplarını giyip çıkarırken, merdivenden inip çıkarken ve koşarken ağrı hissederler.

Sakroiliak Eklem Disfonksiyonunun Sebepleri Nelerdir?

Direkt kalça eklemi üzerine düşmeler,

Sporcularda stress kırıkları,

Kas kısalığına bağlı pelvik asimetri (kalça seviyelerinin eşit olmaması),

Postüral (şekilsel) bozukluklar ve zayıf kaslar,

Travma,

Gebeliğe bağlı eklem laksititesi (gevşekliği),

Herhangi bir yöne ani olarak eğilmek, bükülmek veya aniden hareket etmek,

Ankilozan Spondilit gibi eklemlerin inflamatuar (iltihap) hastalıkları,

Gebelik ve çok doğum yapmak,

Mesleki zorlanmalar gibi faktörler oluşması için zemin hazırlamaktadır.

Sakroiliak Eklem Tanı Yöntemleri

Sakroiliak eklem disfonksiyonunu teşhis edebilecek tek bir test yoktur. Bu nedenle, doğru bir tanı oluşturmak için tanı testi sonuçlarının bir kombinasyonunun birlikte dikkate alınması önemlidir.

Sakroiliak eklem disfonksiyonunun teşhisi zor olabilir, çünkü semptomlar bel fıtığı olan bir diskin bacak ağrısı veya faset eklem artritinin sırt ağrısı gibi diğer genel durumları taklit eder. Teşhis genellikle fizik muayene yoluyla yapılır. Teşhis süreci genellikle mevcut ağrı ve semptomlar hakkında bilgi içeren toplanmış bir tıbbi öykü ile başlar. Ek olarak, tıbbi öykü diyet, uyku ve egzersiz/aktivite alışkanlıklarının yanı sıra sakroiliak eklem ağrısının nedenine katkıda bulunabilecek yeni veya geçmiş yaralanmalarla ilgili bilgileri içerir.

Sakroiliak Disfonksiyonun Belirlemede Hangi Özel Testlerden Yararlanılır?

Faber Testi

Hastanın dizi bükülerek topuğu karşı dizinin üstüne konur. Muayene yapan fizyoterapist karşı taraftan pelvisi(leğen kemiğini) sabitlerken dize dışa doğru baskı uygular. Karşı tarafta ağrının olması sakroiliak eklem kaynaklı olur.

Sakroiliak Kompresyon Testi

Hasta sırtüstü yatar. Fizyoterapist SİAS’lar üzerinden aşağı doğru baskı uygular. Sakroiliak problem varsa ağrı meydana gelir.

Varkouf Testi

Hasta oturur pozisyonda iken öne doğru eğilmesi istenir. Fizyoterapistin başparmakları SİPS’lerin üzerindedir. SİPS’lerin yukarıya doğru simetrik hareket edip etmediklerine bakılır. Simetrik olmayan hareket tek taraflı olarak sakroiliak eklemde yapışıklığı gösterir. Eğer her iki SİPS normale göre daha az yukarı hareket ediyorsa bu da bilateral olarak sakroiliak eklemdeki yapışıklığı gösterir.

Sakroiliak Eklem Disfonksiyonda Cerrahi Tedavi

Sakroiliak eklem ağrısının çoğu vakası cerrahi olmayan tedaviler kullanılarak etkin bir şekilde yönetilir.

Sakroiliak eklem ağrısını gidermek için kullanılan standart cerrahi sakroiliak eklem füzyonudur. Bu prosedürün amacı, ilium ve sakrumun birleştirilmesi ile sakroiliak eklemdeki hareketi tamamen ortadan kaldırmaktır.

Sakroiliak füzyon, implante vida veya çubukların yanı sıra eklem boyunca olası bir kemik greftinin kullanımını içerir. Son yıllarda ağrı ve sakatlık sonuçlarını iyileştiren ve iyileşme süresini azaltan minimal invaziv prosedürler geliştirilmiştir.

Sakroiliak eklem füzyonu ancak cerrahi olmayan tedaviler en az 8 ila 12 hafta boyunca denendikten ve genellikle etkisiz kaldıklarında önerilir. Çoğu durumda cerrahi olmayan tedaviler birkaç ay boyunca ameliyat önerilmeden önce denenir.

Sakroiliak eklem füzyonu riski, ameliyatın ağrıyı hafifletme olasılığının ve/veya eklemin füzyonunun başarısız olması olasılığıdır. Kaynaşmış sakroiliak eklemin, tipik olarak pelvis içinde emilen basıncı alt omurgaya kaydırması, alt sırtta ağrı ve basınç oluşması (bitişik segment hastalığı olarak adlandırılır) olasılığı da vardır. Bu komplikasyon 6 ay içerisinde sakroiliak eklem füzyon hastalarının yaklaşık %5’inde bildirilmiştir.

Sakroiliak Eklem Disfonksiyonunda Fizyoterapi ve Rehabilitasyon

Ağrı ve inflamasyonu azaltmak, hareket problemleri belirlemek, eklemin normal çalışmasını sağlamak, eklem çevresi kasları kuvvetlendirmek amacıyla fizyoterapi prensipleri uygulanmaktadır.

Alt sırt bölgesi, kalça ve pelvis bölgesindeki ağrı ve spazmları azaltmak amacıyla priformis, gluteus maximus ve hamstring kasları dahil olmak üzere gerekli kaslara germe egzersizleri yapılabilir. Bu kaslarda gerilme, ağrının birincil nedenidir çoğu zaman. Sakroiliak eklem ve pelvis/alt sırtın daha iyi desteklenmesi için karın kaslarını, lateral gövde kaslarını ve bel kaslarını güçlendirmek gerekebilir. İyi düzenlenmiş bir aerobik egzersiz programı, kan akışını artıran ve iyileştirici süreci kolaylaştırabilen, dokulara besin ve oksijen getirmesi amacıyla düzenlenmelidir.

Sağlık profesyonelleri tarafından sağlanan manipülasyon sakroiliak eklem ağrısının çok az hareketten kaynaklanması durumunda oldukça etkili olabilir. Bu terapi, kalça sabitleme sakroiliak eklemine uygulanan fiziksel ayarlardan ve eklem fiksasyonunu ve kas gerginliğini azaltmak ve normal hareket aralığını geri kazandırmak amacıyla alt sırt bölgesini içerir.

Sakroiliak eklem çok gevşek olduğunda (hypermobile), pelvik bir destek bel çevresine sarılabilir ve alanı stabilize etmek için sıkıca çekilebilir.

Buz veya ısı uygulamak: Bel ve pelvise uygulanan buz, iltihaplanmayı azaltabilir ve ağrı ve rahatsızlığı azaltabilir. Eklem etrafına uygulanan ısı, kas gerginliğini veya spazmları azaltarak ağrıyı hafifletmeye yardımcı olabilir.

Kısa dinlenme süresi: 1 ila 2 günlük bir dinlenme süresi tavsiye edilebilir. Birkaç günden fazla dinlenmek tavsiye edilmez, çünkü sertliği artabilir ve ağrının artması ve genel şartların giderilmesine neden olabilir.

Uzman ekibimiz size yardım edebilmek için hazır bekliyor. Sağ alt köşedeki konuşma butonuna tıklayarak bizimle iletişime geçebilirsiniz.